De kracht van Qigong

De kracht van QigongRecensie De kracht van Qigong door Sandra Hutchison:
Meebewegen met het leven

De uit Canada afkomstige Yvonne Margareth Klein Schiphorst (1972) vindt haar rust en kracht in Qigong. Ze geeft les in zowel QiGong als in Do-In. Beide bewegingsleren vinden hun herkomst in de Traditionele Chinese Geneeskunde. Ook het schrijversvak is Yvonne niet vreemd. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat juist zij met een boek over Qigong komt (uitgebracht onder de naam Yvonne Alefs).

De Kracht van Qigong wordt geïntroduceerd als een boek ter kennismaking met Qigong en genoemd als boek voor mensen die Qigong beoefenen en meer diepgang hierover willen lezen. Persoonlijk vind ik dit boek vooral een aanrader voor degenen die al goed bekend zijn met deze tak uit de Traditionele Chinese Geneeskunde. Zelf heb ik jarenlang aan Tai chi en Qigong gedaan en ook Do-In is mij niet vreemd. Toch duizelde het bij mij een beetje toen ik in dit boek dook.

Tijdens het lezen merk je dat Qigong echt een passie van Yvonne Alefs is en dat haar kennis op dit terrein zeer ruim is. Het boek leest echter niet zo gemakkelijk weg. Hoewel de inhoud mij zeker aanspreekt, had ik graag een andere indeling gezien voor het boek.

Na een interessant voorwoord en een lange inleiding start het boek met een uitleg over diverse termen waaronder Dao en QI en natuurlijk Qigong. Vervolgens gaat ze dieper in op de oorsprong van Qigong. Daarna leer je al lezende van alles over de verschillende elementen en wat dat te maken heeft met deze bewegingsleer. Bij elk element horen bepaalde meridianen en Qigong-oefeningen. Maar deze worden pas veel later in het boek besproken. Veel liever had ik gezien dat het boek ingedeeld was per element, met direct daarop aansluitend de bijhorende meridianen, lichamelijke klachten, behandelingen, oefeningen etc. Op die manier zou het boek direct in de praktijk inzetbaar zijn. Nu merkte ik tijdens het lezen dat ik met regelmaat moest terugbladeren, omdat de eerder gelezen materie niet direct volledig was blijven hangen.

Jammer, want inhoudelijk gezien is dit boek een juweeltje, vooral voor wie zich echt wil verdiepen in Qigong. Het zou alleen zo veel lekkerder weglezen wanneer de informatie beter op elkaar aan zou sluiten. In elk geval blijft De kracht van Qigong een aanrader voor iedereen die Qigong beoefent of wil gaan beoefenen. Een fijn naslagwerk om zo nu en dan een stuk uit te (her)lezen.

Obelisk nieuw

★★★★
De kracht van QigongTitel: De kracht van Qigong | Leesfragment | Auteur: Yvonne Alefs | Uitgeverij: Obelisk Boeken | Categorie: Gezondheid, Sport & beweging | Verkrijgbaar als: paperback | pagina’s | ISBN13: 9789464610291 | Verkrijgbaar sinds: juni 2022 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 05-08-2022 | Prijs: €25,99 | Bestellen