Recensie Nacht in Parijs door Inge Brunnekreef:
Het verhaal gaat over de ernstige zieke Joshua Fleischer. Hij wil op zijn sterfbed nog graag antwoorden over een specifieke nacht in Parijs, ruim 40 jaar geleden. Hij was die nacht samen met zijn vriend Abraham en de jonge vrouw Simone in een hotelkamer. Wanneer hij de volgende ochtend wakker wordt vindt hij Simone dood en is zijn vriend spoorloos verdwenen. Hij vraagt de hulp in van psycholoog James Cobb die gespecialiseerd is in hypnotherapie. Joshua heeft echt geen idee wat er die nacht gebeurd is. Door hypnose hoopt hij zijn herinnering terug te krijgen en wil hij weten wat er die nacht in Parijs heeft plaatsgevonden. Is hij de moordenaar?? Helaas komt Joshua te overlijden voordat al de antwoorden aan het licht komen. James is echter zo geïntrigeerd in het verhaal dat hij zelf doorgaat met het onderzoek.

Nacht in Parijs vertelt het verhaal over die bewuste nacht in Parijs en over het onderzoek. Het wordt geschreven vanuit het perspectief van James Cobb.
Aan het begin leest het boek Nacht in Parijs wat lastig weg. Je moet er echt je hoofd goed bij houden, ook worden er regelmatig moeilijke woorden gebruikt. De hoofdstukken zijn van een goede lengte. Je leest veel over de hypnotherapie wat goed bij het verhaal past. De auteur heeft zich goed ingelezen over dit soort therapie.

De personages worden voldoende uitgediept. Je denkt ze op een gegeven moment echt goed te kennen, maar dan komt Chirovici weer met nieuwe informatie zodat je weer gaat twijfelen over deze persoon. Ook weet de auteur de spanning goed op te bouwen. Je krijgt steeds meer antwoorden, maar niets is wat het lijkt. Alles in dit boek draait om het geheugen, maar herinneringen zijn bij iedereen anders. Ook hier moet je er goed je gedachten bij houden. Af en toe heb ik stukjes opnieuw gelezen omdat ik het niet direct begreep of dat ik in mijn beleving iets had gemist.

Het einde was verrassend en met een duidelijk antwoord over wat er gebeurd is.
Echt overtuigend was Nacht in Parijs niet voor mij. Ik moest er te veel mijn gedachten bij houden en was af en toe de draad compleet kwijt. Het is wel een aanrader voor iemand die van psychologische thrillers houdt.

★★★
Titel: Nacht in Parijs | Leesfragment | Auteur: Eugen O. Chirovici | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback | 304 pagina’s | ISBN13: 9789400509856 | Verkrijgbaar sinds: 07-08-2018 |Recensent: Inge Brunnekreef | Datum recensie: 06-01-2019 | Prijs: €20,99 | Bestellen | E-book €14,99