Ad Astra

Review Ad Astra door Sandra Hutchison:
In deze sciencefictionfilm treedt astronaut Roy McBride (Brad Pitt) in de voetsporen van zijn vader (Tommy Lee Jones). Als kind wilde Roy al niets liever dan astronaut worden, tenminste dat maakte hij zichzelf altijd wijs. Het kostte hem in elk geval zijn liefdesrelatie. Zijn vader wordt inmiddels al dertig jaar vermist, wanneer Roy de opdracht krijgt hem achterna te reizen en zijn vader te stoppen, die het hele universum in gevaar dreigt te brengen.

De film wordt haast volledig gedragen door Brad Pitt, die de hoofdrol voor zijn rekening nam. Hij zet met veel overtuiging een ‘zoekende’ astronaut neer. Ad Astra speelt zich af in een mogelijke toekomst, waarbij het al ‘normaal’ is om als toerist af te reizen naar de maan en ook planeet Mars ligt binnen handbereik. Wat sfeer betreft, is de film goed te vergelijken met andere films die zich in de ruimte afspelen.

Roy McBride belandt in een lastige positie en moet zijn vader achterna reizen naar Neptunus, wat een flink aantal fraaie futuristische filmbeelden oplevert. Met vooral veel mooie beelden van de diverse planeten (aarde, Mars en Neptunus). Echter had de verhaallijn zelf wel wat spannender gemogen. Vanaf het begin weet je al wat de missie in zal houden en op een enkel conflict na kijk je vooral naar een Brad Pitt, die worstelt met zijn verleden en de verkregen opdracht. De film heeft over het algemeen dan ook een traag verloop. Weinig actie, de aandacht ligt vooral op de persoonlijke problemen van de astronaut. Voor wie dat gegeven aanspreekt en voor een ieder die een fascinatie heeft voor het universum, is deze film een aanrader. En de film is echt een ‘must-see’ als je fan bent van Brad Pitt, volgens velen is dit zijn beste rol tot nu toe.

★★★★
Titel: Ad Astra | Trailer | Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment | Regie: James Gray | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: sciencefiction, thriller | Speelduur: 123 minuten | EAN: 8712626055396 | Acteurs: Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Ruth Negga, Liv Tyler, Donald Sutherland | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 22-01-2020 | Verkrijgbaar op: Dvd, Blu-ray en 4K Ultra HD Blu-ray | Prijs: Dvd €18,99-Blu-ray €19,99-4K Ultra HD Blu-ray €29,99 | Bestellen