Baantjer Het Begin

Review Baantjer Het Begin door Sandra Hutchison:
In Baantjer Het Begin wordt de kijker mee teruggenomen naar de jaren tachtig. Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) houdt wel van een uitdaging en verlaat zijn veilige haven voor het meest roerige politiebureau in hartje Amsterdam. Daar wordt hij als jonge rechercheur gekoppeld aan de aan Amsterdam verknochte Montijn (Tygo Gernandt). Hij kent de straten en de mensen in zijn wijk als geen ander en bekijkt het rechercheurswerk dan ook met iets andere ogen dan de nieuwkomer. Op dag één krijgt Jurre het al direct zwaar te verduren. Tijdens een achtervolging belandt hij ergens midden in de Amsterdamse grachten waar hij een lijk aantreft. Natuurlijk meldt hij dit voorval direct, niet wetende dat hij zich daarmee een flink aantal problemen op zijn hals haalt…

Baantjer Het Begin zal de liefhebbers van de serie waarschijnlijk erg aanspreken. Toch is deze film heel anders dan de serie met Piet Römer in de hoofdrol. Ondanks dat deze film om hetzelfde (alleen dan veel jongere) personage draait, voelt het niet als een voorloper op het verhaal. Piet Römer zette een heel ander type neer dan Waldemar Torenstra.

De film speelt zich dan wel af in de jaren tachtig, maar voelt veel moderner aan dan de televisieserie. Het acteerwerk is over het algemeen prima, met jammer genoeg hier en daar wel een tenenkrommend gastrolletje voor een aantal BN-ers zonder acteertalent. Toch brengen Waldemar en Tygo het geheel naar een hoger niveau, daarbij geholpen door o.a. Robert de Hoog, Loes Luca en Lisa Smit.

In de film is naast de actie en het drama ruimte gemaakt voor een paar komische scènes. Hier komen Ruben van der Meer en Horace Cohen om het hoekje kijken. Als rechercheursduo zetten ze hun flauwe humor in om wat lucht te brengen in de anders vrij dramatische film. Humor zoals ze eerder onder andere in het tv-programma Live opgenomen lieten zien. Gelukkig worden hun grappen en grollen slechts in beperkte mate ingezet, anders was het ten koste gegaan van de geloofwaardigheid van het verhaal.

Wanneer je Baantjer Het Begin los kunt zien van de serie, dan is het een vermakelijke film. Ben je bekend met de serie, dan zul je waarschijnlijk merken dat je Waldemar Torenstra toch gaat vergelijken met de oude maar vertrouwde Piet Römer, waardoor je minder goed in het verhaal kunt komen. Het was prettiger geweest als deze film volledig los was gekoppeld van de serie, geen Baantjer, maar ‘gewoon’ een nieuw verhaal over een jonge rechercheur in Amsterdam. Maar waarschijnlijk trekt de naam Baantjer gewoon een hoop kijkers.

Baantjer Het Begin is een met een hoog entertainmentgehalte film, gemaakt voor het grote publiek. Wie weet is Baantjer het Begin echt een nieuw begin rondom dit personage. Een compleet nieuwe rechercheursserie maar dan hopelijk wel weer met Waldemar Torenstra in de hoofdrol.

★★★
Titel: Baantjer Het Begin | Uitgever: Paradiso Home Entertainment | Regisseur: Arne Toonen | Taal: Nederlands | Ondertiteling: Nederlands | Genre: | Speelduur: 111 minuten | EAN: 5414937043682 | Acteurs: Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt, Robert de Hoog, Loes Luca, Ruben van der Meer, Horace Cohen, Lisa Smit | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 03-09-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd, Blu-ray en nu te zien via Videoland | Prijs vanaf: €14,99 | Bestellen