Berlin I love you

Review Berlin I love you door Sandra Hutchison:
Whoever you meet, wherever you go, love finds you

Berlin I Love you sluit goed aan op zijn voorlopers ‘Paris je t’aime’ en ‘New York I Love You’. Echter wie met deze film verwacht een ode aan Berlijn voorgeschoteld te krijgen, komt bedrogen uit. De stad wordt neergezet als een deprimerende verzameling van achterhaalde en verwaarloosde locaties. Wat wel goed naar voren komt, is het artistieke sfeertje van deze stad. Maar veel mooie beelden van deze stad krijg je helaas niet te zien. Ook jammer is dat iedereen in de film vloeiend Engels spreekt wat de geloofwaardigheid van het verhaal niet ten goede komt.

De film bestaat uit diverse losse verhaalflarden over de liefde, maar de meeste van deze verhalen komen vrij ongeloofwaardig over. Zo wordt een man uit zijn depressie gehaald door de sensuele vrouwenstem van zijn navigatiesysteem in zijn nieuwe auto. Een auto die sterk doet denken aan Kitt uit de serie Knight Rider. Na deze mysterieuze ontmoeting staat hij weer open voor de liefde en is zijn depressie volledig verdwenen.

In een ander verhaal ontmoeten een aantal vrouwen die te maken hebben gehad met seksuele intimidatie, elkaar in een openbare wasserette, waar toevallig een bekende man binnen komt wandelen, die zich vaak zou misdragen tegenover vrouwen. De dames sturen de man weg. De wasserette verandert in een spontane locatie voor een feestje en ze leven nog lang en gelukkig.

Het enige verhaal dat op mij indruk maakte en waar ik graag meer over had gezien, was het verhaal van weldoenster Jane. Zij neemt een buitenlands jongetje mee naar huis, omdat hij nergens anders terecht kan. Ze wil hem helpen, maar haar moeder is hier fel op tegen. De moeder komt uiteindelijk tot het inzicht dat haar dochter het bij het juiste eind heeft. Dit verhaal smaakte naar meer en wat mij betreft had de hele film hieromheen mogen draaien.

Nu lijkt de film op een studentenproject van jonge (onervaren) filmmakers, leuk geprobeerd maar weinig succesvol. Een gemiste kans.

★★
Titel: Berlin I love you | Uitgever: Dutch FilmWorks | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Drama, romantiek | Speelduur: 115 minuten | EAN: 8719372008386 | Acteurs: Luke Wilson, Jim Sturgess, Mickey Rourke | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 25-8-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd | Prijs: €9,99 | Bestellen