Britt-Marie Was Here

Review Britt-Marie Was Here door Sandra Hutchison:
Loslaten en opnieuw beginnen

Eigenlijk wist ze het wel, maar zodra ze met haar neus op de feiten gedrukt wordt, neemt Britt-Marie een drastisch besluit.

Britt Marie Was Here is de verfilming van het gelijknamige boek van bestsellerauteur Fredrik Backman. Hij schreef onder andere het boek Een man die Ove heet. In deze hoopvolle film ontdekt de 63-jarige Britt-Marie dat haar man vreemdgaat. Ze had haar hele leven op hem ingericht. Haar focus lag 24/7 op het huishouden en een vriendenkring had ze niet.

Ze gaat op zoek naar een baan, maar die liggen niet voor het oprapen. Wanneer ze een baan als jeugdcoach van een voetbalteam krijgt aangeboden, grijpt ze deze met beide handen aan. Ook al heeft ze, dankzij haar man zijn obsessie voor voetbal, juist een bloedhekel aan deze sport gekregen. Ze moet voor de baan wel verhuizen naar het dorpje Borg. De locatie (een oud jeugdhonk) ziet er niet erg hoopvol uit, maar Britt-Marie geeft niet zo gemakkelijk op…..

Het acteerwerk in deze film blijft tijdens het hele verloop wat vlak. Britt-Marie blijkt geen prater en de rest van de cast bestaat voornamelijk uit kinderen. De humor is aanwezig, maar is wel een beetje aan de droge kant, je moet ervan houden.

De film beloofde een komedie te zijn, maar het resultaat lijkt meer op een vermakelijke jeugdfilm. Het geheel voelt veel te braaf aan voor een volwassenfilm en mist het feelgood-gehalte waar ik zo op hoopte. Het idee was er, maar het personage komt niet zo sterk uit de verf. Het had allemaal wat minder keurig gemogen. De rode draad in de film, een nieuwe start, is wel boeiend genoeg om te blijven kijken.

Al met al een aardig tussendoortje dat goed past in het rijtje coming of age films. Een verhaal met een motiverende boodschap: je bent nooit te oud om opnieuw te beginnen!

★★★
Titel: Britt-Marie Was Here | Uitgever: September Film | Regie: Tuva Novotny | Taal: Zweeds | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Komedie | Speelduur: minuten | EAN: 8718836864353 | Acteurs: Pernilla August, Peter Haber, Anders Mossling, Malin Levanon, Vera Vitali | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 13-11-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd | Prijs: €16,99 | Bestellen