Claire Darling

Review Claire Darling door Sandra Hutchison:
Claire is een dame op leeftijd, ze woont helemaal alleen in een riant landhuis waarvan het interieur meer wegheeft van een museum. Op een dag wordt Claire wakker met de overtuiging dat dit de laatste dag voor haar overlijden zal zijn. Ze besluit al haar bezittingen buiten uit te stallen en te verkopen. Wanneer haar dochter Marie (Chiara Mastroianni, Saint Amour) hiervan op de hoogte wordt gebracht haast ze zich naar haar moeder toe.

Al snel wordt duidelijk dat Claire licht verward is, ze lijkt meer in het verleden te leven dan in het heden. Een verleden die haar blijft achtervolgen. Haar dochter is toentertijd ook niet voor niets uit huis vertrokken, het hoe en waarom wordt in de loop van het verhaal vanzelf duidelijk.

Claire Darling is een mooie Franse film over liefde, eenzaamheid, afscheid nemen en schuldgevoelens. Met in de hoofdrol de Franse actrice Catherine Deneuve (Sage Femme) als de lichtverstrooide Franse dame Claire.

Om het verhaal goed over te brengen op de kijker wordt er veel gebruik gemaakt van flash-backs in de film. Zowel vanuit het perspectief van de dochter als vanuit Claire. Dit wordt op een erg mooie manier gedaan. Zo nu en dan passeert een van de twee hoofdpersonages haar jongere ik en verplaatst het verhaal zich naar het verleden. Ook de kunstzinnige scènes waarin de antieke voorwerpen uit het huis in beeld worden gebracht zijn vrij indrukwekkend.

De rode draad in de film is het verleden en dan vooral met betrekking tot de relatie tussen moeder en dochter. Langzaam komt aan het licht waarom Claire nooit een goede moeder voor haar dochter kon zijn en waar zij zich nog meer zo schuldig over voelt. Wat op mij de meeste indruk maakte is hoe de hebzucht van de mensen in Claires omgeving in beeld wordt gebracht. Vrienden, kennissen en buren die, zonder zich af te vragen waarom, haar bezittingen voor belachelijk lage prijzen overnemen.

Kans maken op een Dvd exemplaar? Doe dan mee met onze prijsvraag. Klik hier.

Claire Darlin van Regisseur Julie Bertuccelli (The Tree) is een aangenaam licht drama die bij liefhebbers van de Franse film zeker in de smaak zal vallen.

★★★★
Titel: Claire Darling | Trailer | Uitgever: Sony Pictures Home Entertainment | Label: September Film | Regie: Julie Bertuccelli | Taal: Frans | Ondertiteling: Nederlands | Genre: |Drama Speelduur: 94 minuten | EAN: 8718836864117 | Acteurs: Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni | Review: Sandra Hutchison | Verkrijgbaar vanaf: 11-09-2019 | Datum review: 11-09-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd | Prijs: € 16,99 | Bestellen