Midsommar

Review Midsommar door Sandra Hutchison:
Een unieke filmbeleving

Midsommar is een opvallende Amerikaanse-Zweedse horrorfilm. Dit keer geen film die zich (bijna) volledig in het duister afspeelt, maar juist op klaarlichte dag.

Een groep studenten reist af naar Zweden om daar het Midzomerfestival mee te maken. Een van de jongens komt uit Zweden en wil zijn vrienden maar wat graag aan zijn familie voorstellen. Zijn familie woont in een afgelegen dorp waarvan de eigenaardige inwoners er wel heel bijzondere gewoontes op na houden.

Deze film van regisseur Ari Aster (Hereditary) heeft een vrij lange aanloop en voelt in eerste instantie totaal niet aan als een spannend of eng verhaal. Slim gedaan want hierdoor word je net zolang in onwetendheid gehouden als de hoofdrolspelers in het verhaal. Toch is de film geen moment saai te noemen. De (in eerste instantie) realistische scènes worden origineel in beeld gebracht, je krijgt mooie natuurbeelden voorgeschoteld en de kleuren spatten soms bijna van het scherm. Ook komen alle denkbare emoties voorbij. De horrortaferelen laten echter nog even op zich wachten, maar worden niet vergeten.

Florence Pugh & Jack Reynor

Vooral de Britse actrice Florence Pugh valt op in deze unieke film als de ietwat labiele Dani Ardor. Haar egocentrische vriend heeft het wel gehad met haar, maar wanneer ze een heftige gebeurtenis te verwerken krijgt, kan hij haar niet aan haar lot overlaten. Uiteindelijk krijgt hij de groep vrienden zover om haar mee te nemen naar Zweden. Voordat de groep het kan realiseren, worden ze meegesleept in een feest vol bizarre wendingen, waarvan het nog maar de vraag is of ze het zullen overleven.

Midsommar is een vermakelijke film met een ijzersterk verhaal. Hier en daar wat over de top, zoals je van een goede horrorfilm mag verwachten. Het acteerwerk van de jonge acteurs is niet briljant, maar toch vrij overtuigend. De soms geniale filmbeelden maken het geheel af. Alleen daarom al een aanrader!

★★★★★
Titel: Midsommar | Uitgever: Dutch Filmworks | Regie: Ari Aster | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Horror | Speelduur: 147 minuten | EAN: 8719372008461 | Acteurs: Florence Pugh, William Jackson Harper, Will Poulter, Jack Reynor | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 29-11-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd en Blu-ray | Prijs Dvd :€16,82 – Blu-ray €14,84 | Bestellen