Mijn Bijzonder Rare Week Met Tess

Review Mijn bijzonder rare week met Tess door Sandra Hutchison:
Deze bijzondere familiefilm van Nederlandse bodem is de verfilming van het gelijknamige jeugdboek van Anna Woltz. Het boek was de winnaar Kinder- en Jeugdjury in de categorie 10 tot 12 jaar (2015).

De leergierige Samuel (of kortweg Sam) gaat met zijn ouders en oudere broer op vakantie naar het Waddeneiland Terschelling. Daar ontmoet hij de eigenzinnige Tess. Tess woont samen met haar moeder op het eiland. Tess gedraagt zich echter wat vreemd; wanneer Sam ontdekt wat er met haar aan de hand is, besluit hij haar te helpen.

Mijn bijzonder rare week met Tess is een aanrader om met het hele gezin te bekijken. Vooral kinderen uit de bovenbouw van de basisschool zullen zich prima met deze film vermaken. De film laat diverse thema’s zien waaronder eenzaamheid, familie en vriendschap.

Sam is de jongste in zijn gezin en is bang dat hij uiteindelijk alleen achter zal blijven. Iedereen is ouder dan hij en dus gaat hij als laatste dood, zo concludeert hij stellig. Hij besluit alvast te gaan oefenen in het alleen zijn, zodat hij daar later niet meer aan hoeft te wennen, maar hij ontdekt gaandeweg dat dit geen wijze beslissing is. Sam krijgt uit onverwachte hoek het advies dat je juist zoveel mogelijk herinneringen moet maken met de mensen waar je om geeft. Een fijne boodschap voor alle kijkers.

Het acteerwerk van de jonge acteurs is vrij goed te noemen, leuk samenspel tussen de twee hoofdrolspelers. Ook op de rest van de cast valt weinig aan te merken. Het geheel komt vrij geloofwaardig over. Hoewel deze film een paar dramatische onderwerpen aansnijdt, is het over het algemeen toch vooral een feelgood-verhaal met een goede afloop. De mooie beelden van de natuur op het Waddeneiland Terschelling zijn daarbij nog eens sfeer verhogend, net als de muziekkeuze. Een film waarvan je direct zin krijgt om je koffers te pakken om nieuwe (vakantie)herinneringen te maken.

★★★★
Titel: Mijn Bijzonder Rare Week Met Tess | Trailer | Uitgever: September Film | Regie: Steven Wouterlood | Taal: Nederlands of Frans | Genre: Familiefilms | Leeftijd: Alle leeftijden | Speelduur: 82 minuten | EAN: 8718836864407 | Acteurs: Sonny van Utteren, Josephine Arendsen, Julian Ras, Jennifer Hoffman, Tjebbo Gerritsma, Suzan Boogaerdt, Hans Dagelet, Guido Pollemans, Terence Schreurs | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 15-11-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd | Prijs: €16,99 | Bestellen