On Chesil Beach

Review On Chesil Beach door Sandra Hutchison:
On Chesil Beach is de verfilming van het gelijknamige boek van de Britse auteur Ian McEwan dat in 2008 winnaar was van de National Book Award (UK). Een leuk detail is dat Ian McEwan zelf ook het filmscenario voor deze verfilming schreef.

De dramatische film start midden in het levensverhaal van twee jong volwassenen. Het is juli 1962. Florence (Saoirse Ronan, Lady Bird) en Edward (Billy Howle, Dunkirk) bevinden zich in een sobere hotelkamer. Het stel blijkt net getrouwd te zijn en vieren hun huwelijksavond en nacht in een naargeestige kamer van een hotel bij Chesil Beach. Na een ongemakkelijk diner op de kamer belandt het tweetal, zoals van hun verwacht wordt, in bed. Beiden zien er behoorlijk tegenop. Terwijl Florence passief op bed gaat liggen probeert de onhandige en onervaren Edward zijn kersverse vrouw te verleiden. Deze scène duurt echt tergend lang. Wanneer het eindelijk tot een hoogtepunt lijkt te komen voor Edward vlucht Florence weg, de kamer uit. De daadwerkelijke reden voor haar reactie blijft onuitgesproken. Edward trekt zelf zijn conclusie, waardoor hun beider leven een heel andere wending krijgt dan ze konden vermoeden.

De film heeft een vrij traag verloop, maar vertelt een mooi en heel menselijk verhaal. Een liefhebber van sarcasme zal de subtiele humor in verschillende scènes en het gestuntel van het tweetal vast kunnen waarderen. Toch heeft het verhaal vooral een dramatisch verloop. Het toont hoe een leven door een enkele koppige beslissing een hele andere kant op kan gaan. De karakters van beide personages komen sterk naar voren, ondanks dat er spaarzaam om wordt gegaan met dialogen. Er is dan ook dankbaar gebruik gemaakt van het acteertalent van de twee talentvolle jonge acteurs, Saoirse Ronan en Billy Howle. Je wordt als kijker getrakteerd op voor zichzelf sprekende beelden. Tijdens het verloop van de film is er vrij veel gebruik gemaakt van kort maar krachtige flash-backs zodat je als kijker weet wat zich zoal voor hun huwelijksnacht heeft afgespeeld.

On Chesil Beach is een fraaie film over gemiste kansen. De film is een aanrader voor de geduldige kijker en voor liefhebbers van drama.

★★★★
Titel: On Chesil Beach | Uitgever: Paradiso Entertainment Nederland | Regie: Dominic Cooke | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: drama | Speelduur: 110 minuten | EAN: 5414937033584 | Acteurs: Saoirse Ronan, Billy Howle, Anne-Marie Duff, Emily Watson | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 13-03-2019| Verkrijgbaar op: Dvd | Prijs:€14,99 | Bestellen