Shazam!

Review Shazam! door Sandra Hutchison:
Shazam! is een zeer vermakelijke film voor jong en oud over superhelden, familie, vriendschap en volwassen worden.

Deze film is gebaseerd op karakters uit Whiz van Fawcett Comics ( sinds 1972 DC Comics). Captain Marvel (Shazam) is een fictieve superheld en werd al in 1939 bedacht door tekenaar C. C. Beck en schrijver Bill Parker.

In de film draait het verhaal om Billy Batson, een rebelse 14-jarige jongen. Op zeer jonge leeftijd verloor hij zijn moeder uit het oog. Sindsdien heeft hij al heel wat pleeggezinnen achter zich gelaten en is hij eraan gewend geraakt dat hij op zichzelf is aangewezen. Hij heeft maar één doel: zijn moeder vinden. Zelfs wanneer hij weer in een nieuw gezin terechtkomt waar hij echt welkom is, blijft Billy vasthouden aan zijn zoektocht. Dan wordt een van de andere kinderen (Jack Dylan Grazer, IT) uit zijn nieuwe pleeggezin door een paar jongens in elkaar geslagen en neemt Billy het voor hem op. Omdat de jongens het daarna op hem hebben voorzien, vlucht Billy een metro in. Op magische wijze brengt de metro hem naar de schuilplaats van de oude tovenaar Shazam (Djimon Hounsou , Blood Diamond). Hij moet zijn krachten doorgeven voordat hij sterft en Billy lijkt de aangewezen persoon.

Wat volgt, is een humoristisch avontuur. Billy kan door zijn verworven krachten veranderen in een volwassen man, hij hoeft hiervoor alleen maar het woord Shazam te roepen. Vooral de eerste kennismaking met zijn nieuwe lijf, zijn lengte en zijn bovennatuurlijke krachten leveren komische scènes op. Nu hij een volwassen look heeft, maakt hij daar flink misbruik van. Maar wanneer de situatie verandert en er serieus gevaar dreigt, zal Billy zijn superkrachten onder controle moeten krijgen. De aarde heeft hem nodig. Dr. Thaddeus Sivana (Strong) wil alles en iedereen vernietigen en laat zich echt niet zo maar tegenhouden door een 14-jarige knul. De scènes zitten goed in elkaar, de humor is echt leuk en het acteerwerk van de jonge auteurs opvallend goed. De film is dan ook een aanrader om met het hele gezin te bekijken, maar bevat wel een aantal scènes die eng kunnen zijn voor heel jonge kinderen.

Met dank aan Pathé Thuis

★★★★
Titel: Shazam! | Trailer | Uitgever: Warner Bros Home Entertainment | Regie: David F. Sandberg| Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Actie, Fantasy |Leeftijd: 12 plus | Speelduur: 126 minuten | EAN: | Acteurs: Zachary Levi, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Mark Strong, Faithe Herman, Marta Milans, Grace Fulton, Ross Butler, Djimon Hounsou, Ian Chen, Jovan Armand, Cooper Andrews | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 21-08-2019 | Verkrijgbaar op: Blu-ray, 3D Blu-ray, 4K Ultra HD Blu-ray en Dvd | Ook te zien via Pathé Thuis | Prijs vanaf: €18,99 (Dvd) | Bestellen