Tea with the Dames

Review Tea with the Dames door Sandra Hutchison:
Vier bekende Engelse actrices begonnen hun carrière zo’n zestig jaar geleden op het podium van het theater en groeiden alle vier uit tot overbekende filmactrices. Actrices waarvan drie van hen nog met regelmaat gevraagd worden voor vrij grote rollen. Daarnaast zijn ze vriendinnen voor het leven en komen ze nog met regelmaat bij elkaar om herinneringen op te halen. Voor deze documentaire mochten de camera’s erbij komen om hun herinneringen vast te leggen op film. Eileen Atkins (1934), Judi Dench (1934), Joan Plowright (1929) en Maggie Smith (1934) gunnen de kijker daarmee een blik in hun, voor veel buitenstaanders, fascinerende leven.

De actrices hebben tijdens hun filmcarrière bewezen dat ze stuk voor stuk de titel Dame meer dan waard zijn, maar zijn daar zelf niet zo zeker van. Met Tea with the Dames zijn de makers erin geslaagd om vooral de menselijke kant van deze ogenschijnlijk onbenaderbare actrices te laten zien. Vooral de momenten waarop de Dames denken dat de camera uitstaat of het even gehad hebben met de cameraploeg, zijn momenten waarbij je mondhoeken automatisch omhooggaan. Vooral de reacties van de nog altijd pittige Maggie Smith zijn hilarisch.

Maggie Smith- Fotograaf: Mark Johnson

Tea with the Dames is een vermakelijke film geworden, inhoudelijk interessant voor wie fan is van een of meer van deze iconen en/of geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Engelse filmindustrie. De documentaire is vrij eenvoudig gehouden. Je ziet de “Dames” met elkaar in gesprek en wordt veelvuldig getrakteerd op oude filmbeelden.

Wat de film zo aantrekkelijk maakt, is de humor, de puurheid waarmee ze hun verhaal vertellen, de soms wat ongemakkelijke veelzeggende stiltes en de reacties van de actrices op elkaar. Maar ook de emoties die ze tonen als ze vertellen over hun relaties, jaloezie, hun filmcarrière, angsten en problemen met hun soms lastige levenspartners, maken de documentaire boeiend en nodigen uit om deze meer dan eens te bekijken.

★★★★
Titel: Tea with the dames | Uitgever: Cherry Pickers Filmdistributie | Regie: Roger Michell | Taal: Engels| Ondertiteling: Nederlands | Genre: documentaire | Speelduur: 82 minuten | EAN: 9789461876355 | Acteurs: Eileen Atkins, Judi Dench, Joan Plowright, Maggie Smith | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 09-07-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd | Prijs: €14,99 | Bestellen