The Aftermath

Review The Aftermath door Sandra Hutchison:
Deze dramatische film speelt zich af in het Duitsland van 1946. De Engelse Rachael Morgan (Keira Knightley) keert kort na de Tweede Wereldoorlog terug naar haar man Lewis (Jason Clarke). Ze moet daarvoor verhuizen naar Hamburg waar haar man als Britse kolonel aangewezen is om te helpen bij de wederopbouw van deze stad. Ze krijgen daarvoor een prachtig huis toegewezen. De Duitse eigenaar (Alexander Skarsgård) verloor zijn vrouw tijdens de oorlog en woont nu alleen met zijn dochter (Flora Thiemann) in een riant landhuis. Nu moeten ze voor het Engelse paar het huis verlaten. Omdat de kolonel dit niet over zijn hart kan verkrijgen, laat hij, ondanks het protest van zijn vrouw, het tweetal op zolder wonen. De spanningen in huis lopen daardoor hoog op.

Lewis en Rachael blijken door hun gedeelde verleden en de oorlog uit elkaar te zijn gegroeid. Terwijl haar man zich volledig concentreert op zijn werk, voelt Rachael zich eenzamer dan ooit. Haar man ziet haar niet meer staan. Wanneer ze aandacht krijgt uit een onverwachte hoek, zou dat weleens haar redding kunnen zijn.

De film The Aftermath is gebaseerd op het gelijknamige boek van auteur Rhidian Brook. Het vertelt een indrukwekkend mooi verhaal over de gevolgen van een oorlog. De problematiek die een oorlog achter zich laat, wordt in een haast serene sfeer in beeld gebracht. Tijdens de oorlog verloor het echtpaar meer dan hun lief was. Het verwerkingsproces dat voor beiden geheel anders verloopt, wordt overtuigend in beeld gebracht. Vooral actrice Keira Knightley draagt de film naar een hoger level.

Over het algemeen een meer dan prima film en aan te bevelen voor wie van dramatische verhalen houdt met een vleugje romantiek.

★★★★
Titel: The Aftermath | Boekverfilming : The Aftermath-Rhidian Brook | Uitgever: 20th Century Fox | Regie: James Kent | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Drama | Speelduur: 109 minuten | EAN: 8712626045335 | Acteurs: Keira Knightley, Alexander Skarsgård, Jason Clarke, Flora Thiemann, Fionn O’Shea, Kate Phillips, Martin Compston | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 28-07-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd en Blu-ray | Prijs:€16,99 (Blu-ray €19,99) | Bestellen