The Beach Bum

Review The Beach Bum door Sandra Hutchison:
In deze over de top komedie leeft dichter Moondog erop los. Hij heeft een aantrekkelijke vrouw (Isla Fisher) die bovendien behoorlijk rijk is en gek op seks. Echter blijkt Moondog daar niet genoeg aan te hebben en leeft hij erop los. Een zwerversbestaan maar dan een met veel geld achter de hand, veel alcohol, drugs en een overdosis aan vrouwen. Wanneer hij te horen krijgt dat hij alleen een erfenis krijgt als hij een boek schrijft, gaat hij aan de slag, maar of het een bestseller zal worden?

De film start veelbelovend. Een poëtische man met talent die van het padje af dreigt te raken. Hier kun je alle kanten mee op. Helaas blijkt de film in de praktijk best tegen te vallen. Het begint al met de gedichten, deze zijn ronduit slecht, hoezo is deze onverzorgde man populair en zeer gewild bij de vrouwen?
Het verhaal begon nog redelijk serieus, Moondog leest gedichten voor en gaat uiteindelijk zelfs naar een afkickkliniek. Maar dan lijken de makers zich plots te herinneren dat ze een komedie zouden maken en volgen er een aantal extreme grappen. Zo slaat bijvoorbeeld een dolfijnexcursie onverwachts om in een slechte Jaws-scène waarbij iemand een voet verliest. Of deze scène grappig is, mag iedereen voor zichzelf bepalen.

De rol van de dichter Moondog is in handen van Matthew McConaughey, een acteur die zijn talent om met overtuiging te acteren niet meer hoeft te bewijzen. Over het acteerwerk valt dan ook weinig op of aan te merken. Dat geldt overigens ook voor zijn tegenspeelster Isla Fisher, mooie actrice en prima acteerwerk. Een leuke bijkomstigheid is de bijrol voor Snoop Dogg, vooral zijn fans zullen zijn aanwezigheid erg waarderen. Echter, de verhaallijn is zo mager en de humor zo flauw dat ik de film niet aan zou willen raden aan alle filmliefhebbers.

Ben je fan van een van de genoemde acteurs, dan is de film misschien nog interessant. Ben je een van die liefhebbers van blote borsten in alle soorten en maten? Dan zou ik deze film zeker hoog op je verlanglijstje zetten, met jullie hebben de filmmakers meer dan voldoende rekening gehouden.

★★
Titel: The Beach Bum | Uitgever: The Searchers | Regie: Harmony Korine | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Komedie | Speelduur: minuten | EAN: 9789461876652 | Acteurs: Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisher, Jimmy Buffett, Zac Efron, Martin Lawrence, Jonah Hill | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 04-12-2019 | Verkrijgbaar op: Blu-ray en Dvd | Prijs Dvd: €15,99 -Blu-ray: €16,99 | Bestellen