Then Came You

Review Then Came You door Sandra Hutchison:
Calvin (Asa Butterfield,Sex Education) is een tiener met een naar verleden. Sindsdien is hij constant bang dat hij een ernstige ziekte heeft en daaraan zal overlijden. Hij heeft een tijdje gestudeerd, maar door zijn trauma kon hij dit niet volhouden. Nu werkt hij als bagagedrager op het vliegveld. Een goedgekozen en mooie symboliek, want hij draagt nogal wat (emotionele) bagage met zich mee.

Op aanraden van zijn arts gaat Calvin naar een gespreksgroep, daar ontmoet hij Skye (Maisie Williams, Game of Thrones). Zij is echt ernstig ziek en probeert juist daarom nog zoveel mogelijk uit het leven te halen, voordat ze komt te overlijden. Kevin daarentegen is vooral erg neerslachtig. Skye besluit hem te redden; met behulp van haar persoonlijke bucketlist leert ze Calvin om weer de mooie dingen van het leven te gaan zien en daarvan te genieten.

Then Came you is, ondanks het pittige onderwerp, vooral een opgewekte film met een hoog feelgood-gehalte. Het toont de ware vriendschap tussen een jongen en een meisje en is verder een mooie film over moed, vertrouwen, liefde, rouw, afscheid nemen en hoop.

In deze jongerenfilm is het voornamelijk Maisie Williams die de film maakt. Haar rol als de ogenschijnlijk onverschrokken Skye speelt ze met overtuiging. Je móet als kijker wel van haar gaan houden. Asa Butterfield en Nina Dobrev zetten hun rollen beiden wat vlak neer. In het geval van Asa past dit apathische gedrag prima bij zijn rol. Hij is immers emotioneel afgestompt door de tragedies in zijn leven. De Bulgaars-Canadeese Nina Dobrev die de rol speelt van Stewardess Izzy in de film, is een meer dan prima actrice, maar krijgt de kans niet om echt goed uit de verf te komen in het verhaal en dat is best jammer. De liefdesrelatie tussen Calvin en haar komt daardoor niet heel realistisch over.

Then Came you is een aanrader voor jongeren, een aangename mix tussen drama en humor. Prettige film voor een avondje op de bank.

★★★★
Titel: Then Came You | Uitgever: Dutch FilmWorks | Regie: Peter Hutchings | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Drama, Romantiek | Speelduur: 93 minuten | EAN: 8719372008522 | Acteurs: Asa Butterfield, Nina Dobrev, Maisie Williams, Tyler Hoechlin | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 29-11-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd | Prijs: €12,99 | Bestellen