Uglydolls

Review Uglydolls door Sandra Hutchison:
Het leven kan een feestje zijn, maar dan moet je zelf wel even de slingers ophangen.

Deze vrolijke film speelt zich grotendeels af in UglyVille, de plaats waar alle afgekeurde knuffels (uglydolls) die eigenlijk vernietigd hadden moeten worden, een thuis hebben gevonden. Het plaatsje bruist van de vrolijkheid en iedereen geniet van elke nieuwe dag. De knuffels accepteren elkaar en zichzelf precies zoals ze zijn, maar daar komt verandering in wanneer ze ontdekken dat ze eigenlijk mislukte producten zijn….

De film Uglydolls is eigenlijk vooral een musical. Er wordt dan ook veel gezongen, niet alle nummers werken even aanstekelijk, maar het geeft de film wel iets extra’s. De originele Engelstalige versie werd ingesproken en ingezongen door een bekende stemmencast, waaronder veel bekende zangers en zangeressen. De succesvolle Kelly Clarkson en Nick Jonas bijvoorbeeld.

Het hartverwarmende verhaal is vermakelijk en ontroerend. De boodschap is helder: iedereen mag er zijn en niemand is perfect!

Dat laatste blijkt wel als Moxy (Tinne Oltmans) besluit op onderzoek uit te gaan. Ze wil dolgraag een knuffel van een mensenkind worden. Bij toeval ontdekt ze PerfectVille, een plaats waar alleen perfecte poppen wonen. De inwoners zijn in shock als Moxy en haar vrienden besluiten om voor hun plek in de mensenwereld te strijden. Maar dan ontdekken de poppen van PerfectVille, met vallen en opstaan, dat ze zelf ook niet perfect zijn.

De film Uglydolls toont op eigenzinnige wijze dat lelijk, knap, perfect en mislukt alleen maar woorden zijn en dat je gewoon jezelf mag zijn. Dan ben je goed genoeg. Deze knuffelbare familiefilm over acceptatie, diversiteit en vriendschap is een kleurrijk spektakel en laat je met een goed gevoel achter. Een aanrader voor jonge gezinnen.

★★★★
Titel: Uglydolls | Uitgever: The Searchers | Regie: Elly Asbury | Taal: Engels, Vlaams | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Familiefilm, animatie | Speelduur: 87 minuten | EAN: 9789461876676  | Acteurs Nederlandse versie: Jamai Loman (Stem), Vajèn van den Bosch (Stem), Défano Holwijn (Stem) | Review: Sandra Hutchison | Datum review: | Verkrijgbaar op: Dvd en Blu-ray | Prijs: €16,99 | Bestellen