Vox Lux

Review Vox Lux door Sandra Hutchison:
De première van deze muziekfilm vond plaats op het filmfestival van Venetië en werd daar met veel enthousiasme ontvangen. Vox Lux is dan ook een aanrader.

Een verknipte klasgenoot van de 14-jarige Celeste komt gewapend het lokaal binnen en begint te schieten. De jonge Celeste (Raffey Cassidy) overleeft het drama, maar is behoorlijk getraumatiseerd. Haar zus ontfermt zich over Celeste en samen schrijven ze een lied over de gebeurtenis. Wanneer ze het nummer bij de herdenking van de slachtoffers zingt, start voor haar een carrière als zangeres.

Samen met haar zus en fanatieke manager (Jude Law) reist ze van optreden naar optreden en groeit ze uit tot een immens populaire zangeres, maar ze heeft het trauma nog altijd niet kunnen verwerken. Als kijker maak je haar ontwikkeling van jong zangeresje tot eenzame volwassen vrouw van dichtbij mee.

Het verhaal draait daarna voornamelijk rondom de zangeres Celeste (Natalie Portman, Jackie, Black Swan), die inmiddels volwassen is geworden. Je ziet haar gevecht tegen haar verleden, drugs en schandalen. Om te kunnen overleven groeit ze uit van een onzelfzuchtige puber tot een egocentrische vrouw. Wanneer terroristen maskers gebruiken die rechtstreeks uit een van haar videoclips lijken te komen, wordt Celeste weer geconfronteerd met een stukje verleden dat ze hard probeerde te vergeten. .

Vox Lux is een rauwe, gewaagde film waar de schijn van een leven vol glitter en glamour weer eens glashelder duidelijk wordt. De goed in het gehoor liggende muziek van singer-songwriter Sia zorgen voor realistisch overkomende optredens van Celeste. Doordat in het verhaal vooral de menselijke kant van een artiest wordt getoond, onderscheidt deze film zich van andere muziekfilms. Het geeft een helder beeld van de keerzijde van roem en toont de nare effecten van zinloze terreur.

★★★★
Titel: Vox Lux | Trailer | Uitgever: The Searchers | Regie: Brady Corbet | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Drama, Muziek | Speelduur: 114 minuten | EAN: 9789461876614 | Acteurs: Natalie Portman, Jude Law, Stacy Martin | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 02-10-2019 | Verkrijgbaar op: Blu-ray en Dvd | Prijs:€16,99 | Bestellen