X-Men: Dark Phoenix

Review X-Men: Dark Phoenix door Sandra Hutchison:
In dit twaalfde en daarbij direct het allerlaatste deel (zou het waar zijn?) in de X-Men reeks zijn gelukkig wederom al de vertrouwde hoofdrolspelers te zien. Onder andere James McAvoy, Michael Fassbender en Jennifer Lawrence keren terug op het scherm in X-Men: Dark Phoenix.

Net als in de originele Marvel Comics strip verandert heldin Jean Grey (Sophie Turner) in X-Men: Dark Phoenix door een kosmische kracht in een onoverwinnelijke versie van zichzelf en komt de donkere kant van haar naar boven. Aan de rest van het X-Men team rest nu de taak om haar vernietigende krachten tegen te houden. De strijd tegen Jean en een aantal buitenaardse wezens die de wereld willen verwoesten, begint en brengt het X-men team nog een laatste keer bij elkaar.

De film is net als alle voorgangers vermakelijk te noemen. Helaas is dit deel door de meeste X-men-fans niet als de beste uitgeroepen. Ik deel hun mening, maar hoe lastig is het om de verwende kijker na zoveel films opnieuw te imponeren? Vergeleken met andere films in dit genre is dit gewoon een prima film, weinig verrassend dat wel, maar zijn ze dat niet (bijna) allemaal?

Dark Phoenix voelt dan ook niet echt als een waardig afscheid, maar eerder als een spin-off, een extraatje. Niets mis mee! De makers bezorgen de kijker met deze nieuwe X-Men weer een vermakelijke film, een fictief verhaal vol kleurrijke scènes, drama en actie. De muziek van Hans Zimmer is daarbij een rijke aanvulling. Noemenswaardig ook is de treinscène aan het eind van de film, die wat mij betreft wel wat langer had mogen duren.
De film had inhoudelijk best wat minder chaotisch gemogen en de dialogen zijn niet al te krachtig. Toch is X-Men: Dark Phoenix geen straf om naar te kijken en nog altijd een aanrader voor de liefhebbers van dit genre.

★★★
Titel: X-Men: Dark Phoenix | Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment | Trailer | Regie: Simon Kinberg | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: | Speelduur: 114 minuten | EAN: 8712626045366 | Acteurs: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Sophie Turner, Tye Sheridan, Alexandra Shipp, Jessica Chastain | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 02-10-2019 | Verkrijgbaar op: 4k Ultra HD Blu-ray, Blu-ray en Dvd | Prijs: €18,95 (Blu-ray €23,99 en 4k Ultra HD Blu-ray €34,99) | Bestellen