Druks

Recensie Druks door Soraya Latten:
Mijn (on)rustige leven met ADHD

In Druks legt Francien Regelink uit wat AD(H)D nou precies inhoudt en geeft ze daarbij een ongefilterd kijkje in haar eigen leven. Na het lezen van dit boek zul je als niet-AD(H)D’er veel meer begrip hebben voor sommige situaties waarin AD(H)D zich uit en je als AD(H)D’er begrepen voelen en, mocht je dit hebben, niet raar of anders voelen.

“Als een echte AD(H)D’er heb ik dit boek in compleet willekeurige volgorde geschreven. Daarna heb ik de verschillende hoofd stukken* ondergebracht in vijf grote categorieën. Laat je door die willekeur niet misleiden, want deze onderwerpen zijn zeker niet lukraak gekozen, Dit zijn onderwerpen die in mijn leven heel groot zijn, maar ik realiseer me heel goed dat mijn AD(H)D niet die van iemand anders is”-Francien Regelink

Als niet AD(H)D’er ben ik al lang benieuwd naar wat er precies anders gaat in de hersenen van iemand die wel AD(H)D heeft, daarom was ik enorm benieuwd naar dit boek. Francien is een schrijver die ontzettend eerlijk en rechtdoorzee is zonder situaties mooier te maken dan dat ze zijn, waardoor je weet dat alles wat je leest de waarheid is. Juist door deze eerlijkheid kun je zo ontzettend veel van haar leren en dat heb ik ook zeker gedaan.

Francien bespreekt ontzettend veel verschillende soorten situaties die voor mensen zonder AD(H)D misschien makkelijk zijn, maar voor iemand die dit wel heeft lastiger zijn. Een supermarktbezoek bijvoorbeeld, voor de meesten van ons is dit een gewone zaak en we doen dit even snel tussendoor. Maar de extra prikkels, het felle licht, de geluiden, mensen en vele keuzes kunnen het voor iemand met AD(H)D moeilijk maken om efficiënt boodschappen te kunnen doen en dat maakt dit extra vermoeiend. Denk maar wat het met jou doet als je te veel prikkels krijgt als je bijvoorbeeld moe bent.
Ook relaties kunnen anders zijn bij iemand met AD(H)D en werk is op sommige vlakken een uitdaging. Allemaal redenen om in plaats van geïrriteerd te zijn op dingen die anders of niet gebeuren juist wat extra interesse te tonen in je collega, vriend of partner met AD(H)D, net als ieder ander doen ze alleen maar hun best.

“Al vanaf jongs af aan ben ik de koningin in ‘dingen op een andere manier doen’. ik heb er zelfs een woord voor gecreëerd: Francinnovatie.”- Francien Regelink

Francien besteedt ook tijd en aandacht aan de moeilijkheden van het diagnosticeren en zoeken naar de juiste medicatie voor iemand met AD(H)D en de meer technische kant achter AD(H)D. Daarnaast vind je veel informatie over wat voor haar heeft gewerkt en welke tips en tricks zij gebruikt in haar dagelijkse leven. Op meerdere punten in het boek komt ook AD(H)D-expert Catelijne Wildervanck aan het woord om meer uitleg te geven over bepaalde situaties of om de medische kant van het verhaal verder te belichten.

Ondanks de vele informatie die je krijgt, blijft het boek vlot en vooral enorm leuk om te lezen. Het feit dat je daarnaast ook ontzettend veel leert en je bewust wordt van heel veel dingen, maakt dit boek nog leuker om te lezen. Een absolute aanrader voor iedereen ongeacht of je AD(H)D hebt, iemand kent die het heeft of helemaal niemand kent die het heeft.

Francien Regelink is werkzaam als online marketeer en influencer. Ze schreef eerder twee boeken over haar eigen ervaringen met shame sexting, Francien, laat je tieten nog eens zien en Help, ik sta online, en is een veelgevraagd spreker over dit onderwerp.

★★★★★
Titel: Druks | Auteur: Francien Regelink | Uitgeverij Blossom Books | Categorie: non-fictie | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 288 pagina’s | ISBN13: 9789463491181 | Verkrijgbaar sinds: 27-07-2020 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 24-08-2020 | Prijs: €19.99 | Bestellen

*Net als in het boek verwijst hoofd stukken in deze recensie naar de symboliek die Francien Regelink bewust heeft gebruikt in haar boek, met de reden dat het haar hoofd stuk maakt.