Alles is F*cked

Recensie Alles is F*cked door Anita de Groot:
Dit boek is van een heel ander genre dan de boeken die ik normaal lees. Ik lees graag verhalen (thrillers, romans en Feelgood), maar dit is een boek met waargebeurde verhalen. Geen Zelfhulpboek maar verzamelde feiten over hoe mensen door de jaren heen met tegenslagen omgingen. Plus hoe ze moeilijke situaties om konden buigen naar iets positiefs, zodat ze verder konden gaan met hun leven.
Mijn dochter wees me op dit boek en ik ben blij dat ik dit boek mocht lezen en recenseren, want het boek is verrassend makkelijk en boeiend om te lezen. Om het een en ander over dit boek te kunnen delen ga ik iets doen waar ik normaal gesproken een hekel aan heb: spoilers weggeven. Het boek is in twee delen verdeeld. Het eerste deel is Hoop en het tweede deel is Alles is F*cked. Van elk deel geef ik één spoiler weg die mij aan het denken heeft gezet.

Bij het eerste deel Hoop heeft deze zin mij diep geraakt:
“Wanneer mensen maar wauwelen dat ze op zoek zijn naar hun “Levensdoel” bedoelen ze eigenlijk dat het hun niet langer duidelijk is wat ertoe doet, wat een nuttige besteding is van hun beperkte tijd hier op aarde; kortom, wat te hopen.” Mark Manson

Ik denk dat we allemaal wel fases hebben in ons leven, dat we even niet meer weten wat belangrijk is, omdat je zoveel wensen, dromen en idealen hebt. Zolang je die wensen, dromen en idealen hebt, heb je hoop en gaat je leven door en twijfel je ook niet aan het leven. Maar dan komt de omslag, een geliefde wordt ernstig ziek of komt te overlijden of je raakt bijvoorbeeld onvrijwillig werkeloos. Denk ook aan de vluchtelingen, oorlog en je raakt de hoop kwijt.

Het gezegde “Zolang er hoop is, is er leven”, daar gaat het eerste deel over, er worden situaties en feiten beschreven, zodat we onszelf beter gaan begrijpen en we daarnaar kunnen handelen, zodat we onze hoop en daardoor ook ons levensdoel behouden.

Bij het tweede deel Alles is F*cked maakte de grafiek op blz. 168 enorme indruk op me. Op een overzichtelijke manier worden de waarden in de kinderjaren, de adolescentie en de volwassenheid neergezet. Ook laat de grafiek zien hoe in de verschillende fases tegen een relatie wordt aangekeken.

Zelf ben ik inmiddels volwassen en deze grafiek vind ik echt een eyeopener, omdat die weergeeft hoe je reageert in de verschillende fases in je leven. Inmiddels zijn onze kinderen adolescent en hebben onze buren jonge kinderen en zie ik de machtsstrijd van mijn buurkinderen met hun ouders. Nooit heb ik daarover nagedacht, want wij hebben het ook meegemaakt. Maar alles is nieuw en je neemt het zoals het is en zoals iedere ouder weet, krijg je geen gebruiksaanwijzing bij je kind. Dus op gevoel en gezond verstand voed je op en van collega-ouders hoor je ook wel dat je niet als enige het moeilijk vindt. We hebben allemaal die strijd of we nu wel of geen kinderen hebben….

De auteur Mark Manson sluit af met het deel: Durf te Hopen. De volgende zin wil ik jullie niet onthouden: “Ik durf te hopen dat mensen ophouden hun denkende en voelende breinen te onderdrukken en dat ze deze hersendelen in een heilig, emotioneel stabiel en psychologisch volwassen huwelijk zullen verbinden; dat mensen zich bewust worden van hun valkuilen van hun wensen, van de verleiding van comfort, van de vernietigende werking achter hun impulsieve daden, en dat ze in plaats daarvan het ongemak zullen opzoeken waardoor ze kunnen groeien.”

Het boek leest als een verhaal, maar is tot stand gekomen uit verzamelde feiten. Mark had hooggespannen verwachtingen van het leven, maar is tot de conclusie gekomen (een feit volgens hem), dat wij eigenlijk niets zijn, oftewel we maken deel uit van “The Circle of Life” en volgens hem zijn wij niet meer dan een schakel! Stof om over na te denken.
Ik geef het boek 4 en een ½ ster

★★★★
Titel: Alles is f*cked | Auteur: Mark Manson | Uitgeverij: A.W.Bruna – Lev. | Categorie: Persoonlijke ontwikkeling | Uitvoering: paperback of E-book | 302 pagina’s | ISBN13: 9789400510937 | Verkrijgbaar sinds: juni 2019 | Recensent: Anita de Groot | Datum recensie: 16-08-2019 | Prijs: €20,99 ( E-book €12,99) | Bestellen