Holistik Handboek

Recensie Holistik Handboek door Hannie van Grol:
Body, mind, soul & holy crap

De prachtige hardcover met de aardekleuren en de goudkleurige letters nodigt uit tot oppakken van het boek. En wie dat doet, wordt zeker niet teleurgesteld. Ook de binnenkant ziet er prachtig uit met overzichtelijke teksten, citaten van o.a. de Dalai Lama en schitterende foto’s, mat en in kleur. De auteurs leggen in het hoofdstuk Welkom uit wat holisme betekent en wat de vijf grondbeginselen ervan zijn. Daarna stellen ze zichzelf voor en vertellen ze hoe ze tot het schrijven van dit boek zijn gekomen. Hun levensweg ging echt niet over rozen en daarom zijn ze zo gemotiveerd om ons deelgenoot te maken van hun pad, zodat wij daar profijt van kunnen hebben.

Holisme is een levensvisie waarbij we onszelf zien als onderdeel van het grote geheel en ons verbonden voelen met alles wat is. Dat zorgt voor een andere (gelukkigere) kijk op het leven en alles wat ons omringt. Holistik helpt om dat pad te ontdekken en ons de weg te wijzen naar een leven dat meer vervulling geeft.

Na het Welkom zijn er nog drie delen (Consciousness, Responsibility en Joy) die ieder op hun beurt weer onderverdeeld zijn in twee hoofdstukken, getiteld Natuur & de cycli van het leven, Hooggevoeligheid, Familie, Schoonheid, Food hospital en De glazen bol. Deze onderwerpen moesten zeker besproken worden, vonden de auteurs. Die gebieden zijn eigenlijk niet los van elkaar te zien, omdat alles met alles verbonden is in ons leven. Maar om het overzichtelijk te houden, hebben ze deze indeling aangebracht.

Ieder hoofdstuk begint met een inleiding, waarin het desbetreffende onderwerp goed wordt uitgelegd. Daarna volgen er voorbeelden, tips hoe je op dat gebied verbetering aan kunt brengen en handvatten om stappen te kunnen zetten. Zelfs een paar recepten komen erin voor en de foto’s laten een aantrekkelijk gerecht zien, dat precies past bij het desbetreffende hoofdstuk. Ook zijn er gastauteurs die hun inbreng hebben, omdat ze hun sporen al verdiend hebben op dat terrein.

Het hoofdstuk over hooggevoeligheid is een echte aanrader om te lezen. Veel hsp-ers voelen zich vaak onbegrepen en te vaak krijgen ze het stempel van aansteller. In dit gedeelte wordt uitgelegd dat er zeker geen sprake is van aanstellerij, maar dat er mogelijkheden zijn om er beter mee om te gaan. Een hsp-er kan zichzelf niet zomaar veranderen, maar mag leren zichzelf te accepteren. En met de tips in dit hoofdstuk gaat dat veel beter lukken.

De schrijfstijl van beide auteurs en de gastschrijvers is heel prettig en toegankelijk, maar vooral bemoedigend en hoopgevend. Sommige onderwerpen hadden nog wat meer uitgediept kunnen worden, maar het boek is een sieraad om te zien en zeker om in te kijken. Het enthousiasme van de auteurs werkt aanstekelijk. Als veel mensen dit boek zouden lezen en de beginselen van het holisme zouden toepassen, zou de wereld er veel vriendelijker en mooier uitzien. En wie wil er nou niet een betere wereld!

★★★★
Titel: Holistik Handboek | Leesfragment | Auteur: Evelyn van Hasselt & Karlijn Visser | Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum | Categorie: Lifestyle, spiritualiteit  | Verkrijgbaar als: hardcover en E-book | 208 pagina’s | ISBN13: 9789000363667 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 17-01-2020 | Prijs: € 20,-, E-book € 12,99 | Bestellen