Je gedachten te hulp roepen

Recensie Je gedachten te hulp roepen door Hannie van Grol:
Een affirmatie werkboek

Louise Hay is in 2017 overleden, maar haar werk leeft nog volop onder haar lezers. Haar boek Je kunt je leven helen is een van haar bestsellers en haar boeken worden uitgegeven in 33 landen en zijn in meer dan 25 talen vertaald. Niet voor niets wordt ze de koningin van het positieve denken genoemd en ook in dit werkboek maakt ze dat meer dan waar.

Dit boek is pas in 2019 vertaald en uitgekomen in Nederland, maar is al in 2010 in de Verenigde Staten verschenen. Nog steeds zijn de boeken van Louise Hay belangrijk om je leven zo positief mogelijk te leven. Ook dit werkboek geeft daar weer blijk van.

In het begin van het boek staat een zeer mooie tekst over wat affirmaties zijn (zaadjes die ontkiemen en opkomen) en dat het even duurt voordat een affirmatie volledig in vervulling gaat (een zaadje heeft ook tijd nodig om uit te groeien tot een volwassen plant). Dus is het belangrijk om geduld te hebben en niet meteen resultaat te verwachten.

Na een korte inleiding waarin ze ons uitnodigt om in haar tuin van het leven te komen en mooie nieuwe gedachten te planten, volgen er elf hoofdstukken. In hoofdstuk 1 legt ze uit wat affirmaties zijn en hoe ze werken in ons brein. Ook klagen, boos worden, je slachtoffer voelen en die zaken benoemen, zorgt voor patronen die zich nestelen in je brein en die je leven creëren. Door je gedachten te veranderen verander je je leven. Niet alleen het uitspreken van affirmaties is van belang, ook het kiezen van positieve gedachten helpt mee, omdat de omgeving waarin geplant wordt, van het grootste belang is voor het ontkiemen van de zaadjes.

Daarna volgen er tien hoofdstukken met allemaal een verschillend thema, onder andere gezondheid, angsten, kritiek, verslaving, vergeving etc. Ieder hoofdstuk begint met een positieve quote, daarna volgt er een checklist om te achterhalen of dit onderwerp op jou van toepassing is, een korte uitleg over het desbetreffende thema, een aantal oefeningen en dan een lijst met negatieve gedachten met de positieve affirmatie erbij. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een helende meditatie.

Dit boek van Louise Hay is voor iedereen een aanrader. Voor diegenen die al bekend zijn met haar werk, is dit een praktisch doeboek dat kan helpen per thema veranderingen aan te brengen. Voor diegenen die haar werk nog niet kennen, is het ook een prima handleiding: in het kort wordt uitgelegd, wat affirmaties zijn en hoe ermee om te gaan. Dit werkboek met de titel Je gedachten te hulp roepen is prettig om te lezen en heel overzichtelijk. De heldere boodschap die Louise Hay hiermee af wil geven, kan iedereen tot hulp zijn.

Louise sluit haar boek af met een aantal overwegingen tot slot, tevens is het een compacte en motiverende weergave van haar belangrijkste argumenten om met affirmaties aan het werk te gaan.

★★★★
Titel: Je gedachten te hulp roepen | Leesfragment | Auteur: Louise Hay | Uitgeverij: AnkhHermes | Categorie: zelfhulpboeken | Verkrijgbaar als paperback | 128 pagina’s | ISBN13: 9789020216141 | Verkrijgbaar sinds: 08-10-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 12-01-2020 | Prijs: € 15,99 | Bestellen