Het kleine grote frustratieboek

Recensie Het kleine grote frustratieboek door Hannie van Grol:
Het kleine grote frustratieboek is inderdaad een klein boek, maar je kunt er grote frustraties in kwijt. De ondertitel bij dit boekje is: Wees eens niet zo gelukkig. En inderdaad lijkt het tegenwoordig dat we alleen nog maar gelukkig mogen zijn. Daarvoor zijn allerlei hulpboeken geschreven. En op sociale media worden we gebombardeerd met gelukkige mensen, happiness, een goed leven en stralende gezinnen. En om daar een tegengeluid tegen te laten horen, heeft Guusje Slagter dit boekje geschreven.

De eerste zin van de Inleiding is: Als gelukkig mens ben je niet altijd gelukkig. Je hebt alles wat je hartje begeert, dus eigenlijk hoor je super gelukkig te zijn. Maar Guusje Slagter is van mening dat het heel normaal is af en toe ongelukkig te zijn en dat je best een baaldag mag hebben. Ook al heb je schijnbaar het perfecte leven, toch kun je je af en toe heel ellendig voelen. En daarvoor is dit boek geschreven en samengesteld. Je kunt op heel veel manieren je frustraties kwijt en dat lucht op.

Zoals Guusje zelf zegt:
“Dit boek is er niet om je een negatief mens te maken, het is geschreven om je ongelukkige zelf de ruimte te geven in deze maatschappij van continu gelukkig zijn.”

Dan volgt er een hoofdstuk “Algemene voorwaarden accepteren”. Ze noemt er 22. En dat zijn de meest bizarre voorwaarden. Als je die leest, voel je de humor er al doorheen komen. Daarna volgen er 70 mogelijkheden om je frustratie kwijt te kunnen. Als je al in een negatieve stremming bent, kan het lezen van deze gedeeltes je aan het lachen maken. Er is zoveel humor in verwerkt en de meest gekke oplossingen om met je negativiteit om te gaan, passeren de revue. Om een voorbeeld te noemen:
Teken een ei. Sla je boek dicht. Nu ben je je ei kwijt.

Zo staat het hele boek vol met de meest geinige hilarische opdrachten en doe-dingen. Je kunt dat onderwerp kiezen waar je je frustratie van dat moment het beste in kwijt kunt. Mocht je het boek uitgelezen en helemaal doorgewerkt hebben, dan staan er 37 suggesties wat je allemaal met dit boek kunt doen. En dat gaat van Je kunt er de open haard mee aansteken tot Je kunt er uit voorlezen toe.

Ook is het boek leuk en toepasselijk geïllustreerd in zwart-wit door Guusje Slagter zelf, vermakelijk om naar te kijken en van te genieten. Alleen al door het boek te lezen en te bekijken kan je stemming al positief beïnvloed worden. En mocht dat niet voldoende zijn, dan zijn er tig mogelijkheden om je frustratie kwijt te kunnen. Echt een aanrader en zeker ook om cadeau te geven aan iemand die af en toe flink zijn frustraties wil spuien.

★★★★★
Titel: Het kleine grote frustratieboek | Auteur: Guusje Slagter | Uitgeverij: Blossom Books | Categorie: Lifestyle, psychologie | Uitvoering: paperback | ISBN13: 9789463491143 | Verkrijgbaar sinds: januari 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 04-02-2019 | Prijs: €13,99 | Bestellen