Griep

Recensie Griep door Hannie van Grol:
Wel of geen griepvaccin?

De vraag en tevens subtitel van dit boek Prikken, slikken of heel voorzichtig niets doen is het thema van dit boek. Dick Bijl is oud-huisarts en epidemioloog en schreef eerder de boeken Het pillenprobleem en Antidepressiva en depressie. Ook schreef hij honderden artikelen over medicijn- en vaccinonderzoek en zijn gedegen studie over deze onderzoeken heeft hij in dit boek verwerkt om aan te geven hoe er is omgegaan met de jaarlijkse griepprik.

Het boek is verdeeld in drie delen, voorafgegaan door een voorwoord van Bert Keizer, specialist ouderengeneeskunde, en een inleiding door de auteur zelf. In deel I bespreekt Bijl de griep- en andere luchtwegvirussen, de ontwikkelde vaccins en griepremmers en de registratie daarvan, dan de overheidsinformatie over werkzaamheid en bijwerkingen ervan en verder de manier waarop het overheidsbeleid gehanteerd en uitgevoerd wordt.

In het tweede deel bespreekt hij de werkzaamheid en bijwerkingen van griepvaccin en -remmers en tevens het verloop van de pandemie van de Mexicaanse griep. Het derde deel heeft als titel Als ‘wetenschap’ faalt. Hierin beschrijft hij de misstanden, de belangenverstrengeling en conflicterende belangen die er spelen in de wereld van farmaceutica, gezondheidszorg en overheidsbeleid.

Al in 2011 en 2019 gaf Dick Bijl aan dat de effectiviteit van de griepprik niet bewezen is, wat van groot belang is voor het zorgpersoneel dat zich soms moreel gedwongen ziet, zich te laten inenten. In dit boek haalt hij de diverse onderzoeken aan en laat hij zien hoe is omgegaan met het wetenschappelijk onderzoek hieromtrent. Bovendien zijn er de nodige fouten en afwijkingen geconstateerd. De auteur geeft een duidelijk beeld van het ontbreken van bewezen effectiviteit van de griepprik en mede van de griepremmers. Door onderzoeken en studies te noemen (en die te documenteren door achter in het boek de betreffende onderzoeken en artikelen te vermelden) geeft hij exact aan wat er fout is gegaan en dat de overheid zich laat leiden door specialisten met conflicterende belangen. Bij het ministerie van VWS ontbreekt de kennis van deze materie.

Omdat wij op dit moment ons midden in de coronacrisis bevinden en het boek al in september uitkwam, kon de auteur niet voldoende ingaan op het ontwikkelen van het huidige vaccin tegen COVID-19. Wel haalt hij de werkwijze aan die gehanteerd is tijdens de pandemie van de Mexicaanse griep. De ontwikkeling die nodig is om een vaccin als veilig te bestempelen, is niet uitgevoerd zoals het behoort en dat heeft voor een aantal gevaccineerde personen blijvende nadelige gevolgen opgeleverd. (Resultaten die overigens zo lang mogelijk ‘weggemoffeld’ zijn.)

Bijl verwacht dat de procedure bij de ontwikkeling van het vaccin tegen COVID-19 op dezelfde manier zal verlopen. De verschillende fases die doorlopen moeten worden, zullen ingekort worden (net zoals bij de Mexicaanse griep is gebeurd), zodat de betrouwbaarheid van het vaccin niet voldoende gegarandeerd kan worden. Dick Bijl pleit dan ook voor een onbaatzuchtige benadering zonder belangenverstrengeling, zodat de gezondheid van de mensheid voorop staat.

Hoewel er veel wetenschappelijke termen voorkomen in het boek, vertelt Bijl toch op heldere wijze hoe omgegaan is met het griepvaccin en de griepremmers. De wetenschappelijke onderzoeken (zowel de gerandomiseerde als de observationele) die er gedaan zijn, worden uitgelegd, zodat voor iedereen begrijpelijk wordt hoe een vaccin tot stand komt en welke testfases er nodig zijn voor het op de markt gebracht wordt. Ook zijn bevindingen over de effectiviteit van vaccin en griepremmers deelt hij met de lezer. Veel wat voor de gewone man onbekend was, wordt door hem beschreven, zodat het voor iedereen mogelijk is een eigen mening te vormen, een bijzondere verdienste van deze auteur. Door dit goed doortimmerde betoog maakt hij ons tevens nieuwsgierig naar zijn eerdere werken.

Dick Bijl heeft met Griep een boek geschreven dat voor iedereen van belang is. Voor zowel voor- als tegenstanders van de griepprik en de komende vaccinatie tegen COVID-19 is dit boek bijzonder verhelderend. Objectief zet Bijl resultaten neer, noemt onderzoeken en studies die te controleren zijn en geeft hij het belang aan van specialisten die zich niet laten verleiden tot conflicterende belangen. Iedereen die de inhoud van dit boek tot zich neemt, kan voor zichzelf een weloverwogen keuze maken. In deze crisistijd met alle twijfels en onduidelijkheden is dit boek een absolute aanrader voor iedereen!
★★★★★
Titel: Griep | Leesfragment | Auteur: Dick Bijl | Uitgeverij De Graaff | Categorie: Gezondheid, ziekte en stoornissen | Verkrijgbaar als paperback | 192 pagina’s | ISBN13: 9789493127050 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 16-12-2020 | Prijs: € 22,50 | Bestellen

GezondheidGezondheid