Atlas Obscura

Recensie Atlas Obscura door Lore van Dun:
voor de jonge ontdekkingsreiziger

Atlas Obscura laat je kennismaken met de 100 meest verbazingwekkende plekken op aarde. Reis van land naar land en maak kennis met al die spectaculaire bezienswaardigheden, die soms wel verbonden lijken. Je hebt een grot vol schitterende kristallen in Mexico en iets later bezoek je de grootste grot in Vietnam. Of de waterval van meer dan 100 meter hoog en een bloedwaterval. Pak snel je rugzak in, want dit boek is je paspoort naar een wereld vol verborgen schatten.

Het eerste wat opvalt aan dit boek, is de prachtige cover. Die geeft al een kleine impressie van welke plekken je allemaal kunt gaan ontdekken. Op de binnenkant van de kaft staat er een wereldkaart afgebeeld met daarop de allereerste plek. Een leuk detail is dat helemaal achteraan in het boek opnieuw deze wereldkaart te zien is, maar dan met alle plekken op volgorde verbonden. Zo zie je dat je echt wel op heel veel plekken geweest zult zijn als je het volledige boek doorloopt. Het enige spijtige is dat er van de 50 bestemmingen maar een tiental in Europa zijn. Hierdoor is het moeilijker om als ouder effectief samen met je kind de bestemmingen te bezoeken. Het was leuk geweest als er ook wat bestemmingen dichter bij huis bij waren.

Illustratie: Joy Ang

Elke dubbele pagina bevat één land, met telkens twee bijzondere bezienswaardigheden. In sommige landen herken je bepaalde plekken, die vrij toeristisch zijn. Het boek bevat echter ook heel veel bezienswaardigheden die ik zelf niet snel zou gevonden of gekozen hebben. Van elk land is de exacte locatie gegeven, iets voor de geschiedenis, een speciaal geografisch kenmerk en ook iets opmerkelijk aan dat land.

De illustraties in het boek zijn echt prachtig. Ze geven het boek een hele avontuurlijke sfeer mee. De afbeeldingen zijn ook volledig aangepast aan het land en de specifieke locatie. Soms zijn ze heel kleurrijk en soms zijn ze veel donkerder en mysterieuzer.

Naast al deze unieke bestemmingen bevat het boek ook nog extra pagina’s zoals een inpaklijst voor als je vertrekt, tips voor ontdekkingsreizigers, verschillende manieren van reizen. Hierdoor is het niet enkel een oppervlakkig boek met alleen een opsomming van bezienswaardigheden.

Atlas Obscura voor de jonge ontdekkingsreizigers is het ideale boek voor kinderen die heel benieuwd zijn naar wat er allemaal te vinden is in de wereld.

★★★★
Titel: Atlas Obscura | Leesfragment | Auteur: Dylan Thuras, Rosemary Mosco | Illustrator: Joy Ang | Uitgeverij Condor | Categorie: Jeugdboeken | Leeftijd: 8-12 jaar | Uitvoering: hardcover | 120 pagina’s | ISBN13: 9789492899477 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2019 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 10-10-2019 | Prijs: €20,99 | Bestellen