Handboek voor historiehoppers – De middeleeuwen

Recensie Handboek voor historiehoppers – De middeleeuwen door Sonja Hubregtse:
Dit ultieme geschiedenisboek is het derde deel uit de serie Handboek voor historiehoppers. In deze verhalende non-fictiereeks verschenen eerder: ‘Het oude Rome’ en Het oude Griekenland’.

Het nieuwe boek (dat je los van de andere delen kunt lezen) gaat over ‘de Middeleeuwen’. Vroeger vond ik geschiedenis maar saai en vroeg ik me keer op keer af wat ik aan deze informatie zou hebben, aangezien het al geweest was. Dit boek heeft ervoor gezorgd dat ik het alsnog erg interessant ben gaan vinden. Je gaat, als lezer, namelijk op tijdreisvakantie! Doordat je zelf in het verhaal zit en mee gaat op deze reis, blijft de geschiedenis echt beter hangen. Tijdens deze reis is het wel erg handig dat je weet hoe je plunderende Vikingen herkent en wat je moet doen als je van hekserij beschuldigd wordt. Tijdens deze reis vecht je mee in het leger van Djzengis Khan en strijd je om de eer in een riddertoernooi. Deze gids staat vol handige tips en je wordt meegenomen op leuke uitjes, zoals lunchen met Jeanne d’Arc. Heel wat avonturen ga je beleven en tijdens het lezen in dit handboek is hardop lachen gegarandeerd. Dit handboek is onmisbaar tijdens je tijdreisvakantie en staat vol plaatsen waar je echt niet wilt zijn. Ook kom je belangrijke mensen tegen die je echt niet wilt tegenkomen!

Nu ben je vast nieuwsgierig geworden wat je allemaal gaat meemaken tijdens deze reis door de Middeleeuwen (en of je genoeg geld hebt voor deze reis). Je komt bij de Goten en Vandalen, bij Vikingen en je maakt een kruistocht mee. Ook bezoek je het Mongoolse Rijk en Dzjengis Khan. Je maakt een super spannend riddertoernooi mee en de Honderdjarige Oorlog. En als laatste de Zwarte Dood (pest)….waarbij je vooral zakdoekjes en vitamine C nodig hebt. Wat betreft het geld, dat wordt voor een groot deel geregeld.

Het verhaal is echt blijven ‘hangen’ door de leuke manier van vertellen. Ook de grappige illustraties zijn een goede toevoeging aan het verhaal. In het boek komen soms wat lastige woorden voor, maar dat hindert niet om het verhaal te begrijpen.
Hoewel de schrijver flink wat humor gebruikt, is het nog steeds een boek met veel feiten waardoor je veel leert.

Een supergrappig én leerzaam boek met geinige infographics van Xavier Bonet, handige feiten en slimme tips, geschikt voor nieuwsgierige lezers van 9 jaar en ouder.
Zo blijft geschiedenis over de Middeleeuwen wél hangen!

★★★★
Titel: Handboek voor historiehoppers – De middeleeuwen | Leesfragment | Auteur: Jonathan W. Stokes | Uitgever de Fontein | Categorie: Zelfleesboeken | Uitvoering: hardcover | 144 pagina’s | ISBN: 9789026150241 | Verkrijgbaar sinds: 27-12-2019 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 29-02-2020 | Prijs: €12,50 | Bestellen