Het Oude Egypte

Recensie Het Oude Egypte door Dayenne Wamsteeker:
Ontdek het land van de Farao’s met zes fantastische kartonnen bouwmodellen

Farao’s, piramides en de Sfinx zijn belangrijke iconen van het Oude Egypte. Deze oude beschaving weet nog altijd te fascineren en spreekt tot de verbeelding. In het geschiedenisboek Mijn schatkist: Het Oude Egypte leren kinderen meer over het Oude Egypte: over de indrukwekkende bouwwerken, koning Toetanchamon en het maken van mummies. Dit boek bevat veel geschreven informatie, fraaie tekeningen en daarnaast leuke bouwmodellen om bijvoorbeeld een piramide of Sfinx te maken.

Mijn schatkist: Het Oude Egypte is een informatief geschiedenisboek voor kinderen van ongeveer 8-12 jaar. Op de cover staat ‘mijn schatkist’. De box waar het boek in zit, is ook een soort schatkist. Het is namelijk een box boordevol interessante feiten over het Oude Egypte. Het geschiedenisboek start met tientallen bladzijden met informatie en tekeningen over het leven van de Oude Egyptenaren. Achter in de box zit een vak met verschillende bouwmodellen van dik papier en karton. Daarmee is dit boek een echte schatkist, vol informatie en mooie bouwmodellen om meer te leren over het Oude Egypte.

Dit geschiedenisboek voor de jeugd staat boordevol informatie en is fraai vormgegeven. De teksten zijn duidelijk en in zwart weergegeven en daardoor goed leesbaar. Tekst wordt afgewisseld met heel veel plaatjes en aantrekkelijke tekeningen om de informatie te verduidelijken en ondersteunen. Dit zorgt ervoor dat je beelden ontwikkelt bij de kennis die over de Oude Egyptenaren gedeeld wordt.

In de bouwdoos bij het boek zitten verschillende bouwmodellen van onder andere een Sfinx, een piramide en een dodenmasker. Door al deze bouwmodellen wordt het Oude Egypte levensecht en kun je actief aan de gang met de geschiedenis. De bouwmodellen zijn voorzien van duidelijke instructies, waardoor je ze goed in elkaar kunt zetten.

De auteur van dit prachtige informatieve en actieve geschiedenisboek is Matthew Morgan. Hij heeft al heel wat kinderboeken geschreven, die heel divers zijn. Mijn schatkist: Het Oude Egypte is uitgeven door het Davidsfonds, een fonds dat liefhebbers van cultuur, zowel volwassenen als kinderen, bij elkaar brengt. Samen beleven ze taal, geschiedenis, erfgoed en kunst in heel Vlaanderen en Brussel. Dit geschiedenisboek past hier mooi bij, want dit boek staat boordevol interessante informatie over de beschaving van de Oude Egyptenaren, die via verhalen, tekeningen en bouwmodellen wordt overgebracht bij de lezers.

Mijn schatkist: Het Oude Egypte is een prachtig en informatief geschiedenisboek over het Oude Egypte. Dankzij dit boek leer je oneindig veel over het leven van de Oude Egyptenaren en daarnaast kun je aan de slag met leuke bouwmodellen om het Oude Egypte weer tot leven te wekken.

★★★★
Titel: Het Oude Egypte | Serie: Mijn schatkist | Auteur: Matthew Morgan | Uitgeverij: Davidsfonds-Infodok | Categorie: jeugdboeken – geschiedenis | Verkrijgbaar als: hardcover | 48 pagina’s | ISBN13: 9789002272226 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 14-12-2020 | Prijs: €22.50 | Bestellen