Niet nu Laura

Recensie Niet nu Laura door Sandra Hutchison:
Niet nu Laura is een origineel stripboek (of comic & graphic novel) vol creaties van de Belgische illustrator Laura Janssens (1990). Ze heeft de opleiding Illustratieve Vormgeving gedaan en mag zichzelf master beeldende kunsten noemen. De illustraties van haar alter-(strip)ego Laura verschenen eerder al als zogenaamde webcomic. Wat als grapje begon liep uit tot een vrij populaire strip over een jonge vrouw, die de wereld op deze originele manier mee laat leven met haar alledaagse beslommeringen.

Nu is er dan van de Laura-webcomic een tastbare novel uitgebracht, het resultaat is geslaagd: Niet nu Laura is een vermakelijk, kunstzinnig stripboek geworden! Een fijn boek vol vrolijke zoetgekleurde illustraties aangevuld met kort maar krachtige teksten van (vooral voor jongeren) zeer waarschijnlijk herkenbare situaties. Droge Vlaamse humoristische teksten worden gecombineerd met vet sarcasme en tonen samen met de afbeeldingen alledaagse, herkenbare ongegeneerde en voornamelijk grappige situaties. Laura neemt je mee naar luie zondagmiddagen, ongezonde eetgewoontes en terugkerende geldproblemen. Maar ze schroomt er daarnaast ook niet voor om haar liefdesperikelen en bemoeizuchtige familieleden voorbij te laten komen. Natuurlijk zijn dit nog maar een paar van de vele besproken onderwerpen in het boek. De rest mag je zelf gaan ontdekken.

Voorbeeld illustratie: Laura Janssens

Laura Janssens houdt het gelukkig wel lekker luchtig en laat met haar strips zien dat je best eens toe mag geven aan guilty pleasures. En dat je zo nu en dan ook even heerlijk eigenwijs mag zijn. Ze herinnert de lezer er bovendien aan dat er belachelijke regels bestaan die er nu eenmaal om vragen ze te overschrijden. Laura’s boodschap lijkt vooral te zijn: doe je ding, wees gewoon lekker jezelf en maak lol!

Niet nu Laura is een heerlijk feelgood boek om met regelmaat door te bladeren, genieten gegarandeerd!

★★★★
Titel: Niet nu Laura | Auteur, Illustrator: Laura Janssens | Uitgeverij Vrijdag | Categorie: Stripboeken | Uitvoering: paperback | 94 pagina’s | ISBN13: 9789460017094 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 04-02-2019 | Prijs: €15,- | Bestellen