Volwassen worden is optioneel

Recensie Volwassen worden is optioneel door Hannie van Grol:
Wat een leuk en hilarisch boekje is Volwassen worden is optioneel! Het staat vol met herkenbare situaties, die allemaal getekend en verteld zijn door Marloes de Vries. Ze heeft een eigen tekenstijl die heel grappig en origineel overkomt. Het zijn korte en langere strips over allerlei onderwerpen vol humor, maar soms ook confronterend.

In het begin van het boek stelt de schrijver (en illustrator) zichzelf aan ons voor. Ze vertelt waar ze vandaan komt en waar ze van houdt op een komische manier met duidelijk herkenbare afbeeldingen. En natuurlijk laat ze hierbij meteen zien dat ze nog lang niet volwassen is in de zin van hoe de verwachtingen liggen, die bij het serieuze volwassen zijn horen. En dat is wat in het hele boek terugkomt: hoe heerlijk is het je soms als een kind te gedragen, niet altijd te hoeven voldoen aan opgelegde normen, maar lekker uit de band springen omdat je daar blij en vrolijk van wordt. Want: volwassen worden is immers optioneel!

Dit boekje kun je in één keer uitlezen, maar daarna kun je het nog steeds oppakken, omdat het blijft vermaken én ontroeren. Marloes de Vries houdt ons een spiegel voor, is soms confronterend, maar ze steekt de lezer ook een hart onder de riem. Zeker in de onderwerpen waarin ze beschrijft wat je kunt doen als je kritiek krijgt, over jezelf durven zijn, bodypositivity etc. Ook schuwt ze het niet om met een knipoog naar zichzelf te kijken en dat uit te beelden. Het zijn hartverwarmende strips!

Volwassen worden is optioneel is een superleuk boekje om cadeau te doen. Je kunt er iedereen een plezier mee doen (ook jezelf), jong en oud, omdat de tekeningen eenvoudig zijn, maar toch heel treffend. Kortom, een boekje dat met liefde geschreven is, dat je kunt lezen en bekijken, soms met een lach en soms met een traan. Het is vooral een aanrader voor iedereen die het kind in zichzelf wil blijven behouden en er laten zijn!

★★★★★
Titel: Volwassen worden is optioneel | Auteur: Marloes de Vries | Uitgeverij: Blossom Books | Categorie: Stripboeken | Uitvoering: paperback | 112 pagina’s | ISBN13: 9789463491136 | Verkrijgbaar sinds: maart 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 14-04-2019 | Prijs: €15,- | Bestellen