Maurits Muis en Rembrandt

Recensie Maurits Muis en Rembrandt door Sandra Hutchison:
In het Mauritshuis in Den Haag woont een deftig gekleed muisje. Zodra alle mensen weer naar huis zijn gaat Maurits op onderzoek. Op een avond ziet hij een klein gaatje onder een schilderij. Nieuwsgierig als hij is kruipt hij erdoorheen om te zien wat er aan de andere zijde te vinden is. Maurits Muis belandt op wonderlijke wijze in een andere tijd. Een tijd waarin de beroemde schilder Rembrandt nog een eenvoudige molenaarszoon is. Maurits en Rembrandt worden dikke vrienden en Rembrandt leert Maurits hoe je moet schilderen.

‘Ik ben Maurits Muis en van edele afkomst!’ ‘En ik ben Rembrant Harmenszoon van Rijn en later word ik een beroemd schilder.’Dieter en Ingrid Schubert

(Tijdens het lezen ontdekken kinderen onder andere hoe Rembrant aan de letter d in zijn naam komt).

Het leerzame en tegelijkertijd fantasierijke prentenboek Maurits Muis en Rembrandt staat vol met illustraties van Dieter en Ingrid Schubert. Voor de basis van hun opvallende illustraties gebruikt het kunstenaarsduo kleurpotloden. Om een kleurrijk resultaat te bereiken en een diepte-effect gebruiken ze diverse technieken, hiervoor maken ze onder andere gebruik van acryl, inkt en softpastel. Het resultaat mag er zijn, de illustraties zijn heel divers, het duo gebruikt verschillende stijlen. Dit nieuwe prentenboek van hun hand nodigt dan ook zeker uit om het regelmatig door te bladeren. Daarnaast bevat het boek vrij veel tekst die Ingrid en Dieter ook samen hebben bedacht. Het is een vermakelijk verhaal waarin boeiende feiten over Rembrandt vermengd zijn met een flink portie fantasie. Hierdoor is het een fijn boek om uit voor te lezen en leren de kinderen onbewust direct het een en ander over een van de beroemdste schilders ooit en afkomstig uit ons eigen kikkerlandje! Tussen het grote aantal illustraties staan ook een aantal van de schilderijen van deze grootmeester, waardoor het boek zich prima laat lenen als voorbereiding op een dagje museum.

★★★★
Titel: Maurits Muis en Rembrandt | Leesfragment | Auteur & Illustrator: Ingrid & Dieter Schubert | Uitgeverij Leopold | Categorie: Kids, prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789025876968 | Verkrijgbaar sinds: maart 2019 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 24-03-2019 | Prijs: €15,99 | Bestellen