Kijk en Lees 7 – Joep Makkie!

Recensie Joep-Makkie! door Sandra Hutchison:
Joep is een eigenzinnige jongen met een zacht karakter. Misschien ken je hem al van het tijdschrift Stoer? Maar wist je dat er ook leuke stripboeken over Joep zijn verschenen? Boeken vol illustraties die je zelf kunt lezen. Er zijn diverse boeken in deze serie verkrijgbaar voor kinderen van zes tot negen jaar van AVI start niveau tot AVI E5. Joep-Makkie! Is er daar een van.

Met de stripboeken van Joep wordt lezen één groot feest. Het stripboek Joep-Makkie! is geschikt voor kinderen van groep 5 (8 jaar, AVI E4). Het boekje start met één lange strip van zeven pagina’s. Joep krijgt een nieuwe klasgenoot. Hij is hier helemaal niet blij mee, want het is een irritante naamgenoot. De andere kinderen uit zijn klas vinden de nieuwe Joep veel leuker, maar de ‘oude’ Joep laat het hier natuurlijk niet bij zitten!

Illustratie: Michiel van de Vijver

Na dit vermakelijke verhaal vol humor volgen er nog een flink aantal korte stripverhaaltjes in het boek van telkens twee pagina’s. De verhalen zijn stuk voor stuk erg grappig en lezen vlot weg. De hardcover kan wel tegen een stootje en dat is ook wel nodig, want dit boek zal zeer waarschijnlijk veelvuldig gelezen worden. Bovendien staat de glanzende cover mooi in elke boekenkast.

De grappige illustraties en teksten in het boek zijn gemaakt door illustrator en schrijver Michiel van de Vijver. Hij werkte eerder jarenlang mee aan de bekende boeken van Jan, Jans en de kinderen. De illustraties in dit boek zijn zeer kleurrijk, herkenbaar en dankzij de opvallende mimiek van de personages is het direct overduidelijk in welke stemming ze zijn. De teksten zijn kort en er worden geen opvallend moeilijke woorden gebruikt. Hier en daar misschien een enkel woord dat nog wat lastig leest voor kinderen van acht, maar een beetje uitdaging mag best!

Wat mij betreft is dit boek een fijne kennismaking met een stripheld voor basisschoolscholieren. Een leuke reeks die het leren lezen stimuleert. Aanrader voor in de klas en thuis!

Wist je dat Kijk en Lees in 2013 de Stripschapspenning won voor Beste Jeugdalbum. Twee jaar later werd de serie bekroond met de Nationale Alfabetiseringsprijs, in de categorie Preventie van Leesachterstand. (Bron: kijkenlees.nl)

★★★★
Titel: Joep-Makkie! | Serie: Kijk en Lees deel 7 | Leesfragment | Auteur: Michiel van de Vijver | Uitgeverij: Kijk en Lees | Categorie: Zelflezen | AVI E4 | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789082977578 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 26-9-2019 | Prijs: €9,95 | Bestellen