De Smurfen-De droommachine

Recensie De Smurfen-De droommachine door Sonja Hubregtse:
De droommachine is alweer het 38ste stripboek uit de reeks De Smurfen waarin de avonturen van de smurfen verteld worden. Dit keer een verhaal waarin de smurfen zichzelf langzaamaan verwaarlozen.

Drie smurfen komen, na een boswandeling, te laat thuis in het Smurfendorp. Dezelfde drie smurfen gaan de volgende dag wederom op pad richting het bos. Het valt ook de andere smurfen op. Drie andere smurfen uit het dorp gaan met hen mee. Wanneer ze ’s avonds alle zes veel te laat, en opmerkelijk vrolijk, weer in het Smurfendorp verschijnen, wil Grote Smurf dat Brilsmurf ze gaat volgen. Hij ontdekt dat de smurfen een kristallen tablet gevonden hebben met drie bijbehorende brillen. Hiermee komen de smurfen in hun eigen droomwereld. Helaas werkt het bij Brilsmurf niet vanwege zijn bijziendheid.

Wanneer tovenaar Occultus, een collega van Gargamel, plotseling op de tablet verschijnt, verplicht hij de smurfen om elke keer goud te geven om zo de tablet te mogen gebruiken. Occultus wil goud hebben en Gargamel de smurfen. De beide tovenaars gaan samenwerken.

Aangezien de smurfen beseffen dat Grote Smurf de tablet niet goed zal keuren, verstoppen de smurfen hem in de goudmijn. Ze werken daar ook hard om de goudklompen voor Occultus uit te graven. Hierdoor verwaarlozen de smurfen het eten en de slaap. Ze verliezen het contact met de realiteit. Dan belandt de droommachine in het Smurfendorp, waardoor vele smurfen het plezier van deze droommachine ervaren. Zal Grote Smurf de smurfen kunnen redden van de tablet-verslaving? Of valt ook hij voor de wondere wereld vol fantastische avonturen? En wat zal er met Occultus en Gargamel gebeuren?

Een avontuurlijk verhaal met leuke, kleurrijke illustraties van de smurfen. Erg goed dat de schrijver ingaat op verslavend gebruik van computers/tablets. Zo worden kinderen op een speelse manier aangezet om na te denken over het eigen gebruik van computers. Gelukkig is de vertrouwde en leuke manier van schrijven in deze strip niet verloren gegaan, zodat de strip is zoals we De Smurfen kennen, maar dan met een nieuw avontuur. Een stripboek voor jong en oud !

★★★★★
Titel: De Smurfen – De droommachine | Serie: De Smurfen 38 |  Auteur: Peyo | Standaard Uitgeverij | Categorie: Stripboeken | Uitvoering: paperback | 48 pagina’s| ISBN: 9789002267628 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2019 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 11-11-2019 | Prijs: €6,99 | Bestellen