Maartjes Bolle Beest (1)

De school voor monsters 1 3d coverRecensie Maartjes Bolle Beest door Sandra Hutchison:
Lachend leren lezen

Maartjes Bolle Beest is het eerste deel in de nieuwe serie De school voor monsters. Een boekenreeks die zich richt op de allerjongste lezers onder ons. Het idee achter de serie is dat het kinderen zou motiveren om te leren lezen. Lezen moet vooral leuk zijn, het boek straalt dan ook een en al vrolijkheid uit. De teksten zijn volledig op rijm en de kleuren van de grappige illustraties spatten van de pagina’s af. Door dit boek in de eerste plaats als voorleesboek te gebruiken associëren kinderen boeken en lezen al snel met iets positiefs.

Deze nieuwe serie is het werk van auteur Sally Rippin. Zij staat bekend als de meest populaire vrouwelijke auteur van Australië. Ze heeft al dik vijftig boeken geschreven voor kinderen en jongeren. Je kent haar misschien wel van de populaire Billie B Brown-boeken.

De meest eenvoudige woorden (woorden die kinderen misschien al geleerd hebben) staan blauwgedrukt in het boek, wanneer je kind daar aan toe is, kan het beginnen met die woorden te lezen. En wie weet zal je kind binnen de kortst mogelijke tijd het complete boekje volledig aan jou voorlezen. Achter in het boek staat nog een uitleg over hoe je dit boek het best kunt inzetten. Daarnaast vind je er nog enkele spelletjes en een fraaie deurhanger.

Het boek is rijkelijk geïllustreerd door de uit Engeland afkomstige illustrator Chris Kennett. Hij vond als kind al zijn rust in tekenen en is gelukkig nooit gestopt met het maken van illustraties. In 1998 verhuisde hij naar Australië, waar hij nu samen met zijn vrouw Victoria en hun twee kinderen woont. Zijn werk heb je vast al eerder voorbij zien komen, zo tekent hij voor Star Wars en is hij de maker van de serie Pixel Raiders.

De aandoenlijke illustraties zijn ware kunstwerkjes en sluiten haarfijn aan bij de vermakelijke korte teksten. Het personage Maartje zal waarschijnlijk veel kinderharten weten te raken. Aanrader voor in de klas en thuis.

Baeckens

★★★★★
De school voor monsters 1 3d coverTitel: Maartjes Bolle Beest | serie: De school voor monsters-deel 1 | Leesfragment | Auteur: Sally Rippin | Illustrator: Chris Kennett | Uitgeverij: Baeckens books | Categorie: jeugdboeken, Voorlezen, zelfstandig lezen | Leeftijd: 5 plus | Verkrijgbaar als: hardcover | 56 pagina’s | ISBN13: 9789464290233 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2021 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 09-09-2021 | Prijs: €10,00 | Bestellen

Familiebox

Illustratie Chris Kennett