Hé, Yopa!

Recensie Hé, Yopa! door Sandra Hutchison:
Voor zijn eigen familie, en alle opa’s en oma’s die graag hun kleinkinderen voorlezen, schreef Paul McCartney een verrassend avontuurlijk voorleesboek. Hé Yopa! is zijn meer dan geslaagde prentenboekdebuut.

Illustratie: Kathryn Durst

Hé, Yopa! gaat over een gezellige opa die graag op zijn vier kleinkinderen past. Maar tijdens een regenachtig weekend is zelfs een logeerpartijtje bij hun opa voor Lucy, Tom, Em en Rob een saaie boel. Gelukkig weet hun opa daar wel raad mee. Met een aantal ansichtkaarten en een magisch kompas verandert hun weekendje in een spannende trip. Op magische wijze reist het vijftal af naar verre bestemmingen. Zo ontdekken ze krabben op een zonnig strand, komen ze oog in oog te staan met cowboys en genieten ze van een fantastisch uitzicht bovenop een bergtop.

De luxe ogende hardcover trekt dankzij de goudkleurige details direct de aandacht. Het boek leest plezierig voor. De ietwat hippe teksten over een minstens zo’n hippe opa zijn eenvoudig gehouden en speels neergezet. Het verhaal spreekt tot de verbeelding. De avonturen volgen elkaar in een rap tempo op, waardoor kinderen niet snel afgeleid zullen worden, maar hun aandacht bij het verhaal houden. De vrolijke illustraties van de Canadese kunstenares Kathryn Durst zijn grappig en de dieren die erin voorkomen, zijn herkenbaar voor jonge kinderen. De mimiek van de vier kinderen (Lucy, Tom, Em en Rob ) uit het boek komt goed naar voren.

Hé, Yopa! neemt kinderen in hun verbeelding mee op een spannende wereldreis en dat alles vanuit hun veilige thuishaven of school. Een leuk boek ter voorbereiding op een vakantie of juist na een avontuurlijke reis.

★★★★
Titel: Hé, Yopa! | Originele titel: Hey Grandude | Leesfragment | Trailer | Auteur: Paul McCartney | Illustrator: Kathryn Durst | Uitgeverij: Rubinstein | Categorie: Prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789047626688 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 13-10-2019 | Prijs: €14,99, tijdelijk via Bol.com slechts €12,99 | Bestellen