Oscar & Felix: Het leven van een reserveknuffel

Recensie Oscar & Felix: Het leven van een reserveknuffel door Sandra Hutchison:
Herkenbare verhalen over (h)echte vriendschap!

Het leven van een reserveknuffel is het eerste boek in de leuke jeugdboekenserie over de knuffels Oscar en Felix. Beer Felix woont in een speelgoedwinkel en is daar best gelukkig, maar hij heeft wel een droom. Hij wil heel graag de favoriete knuffel worden van een speciaal iemand. Op een dag wordt hij gekocht door de moeder van Niki. Hij is erg blij, maar weet nog niet dat hij slechts een reserveknuffel zal worden. De vijfjarige Niki heeft al een favoriete knuffel en dat is Oscar, een knuffelbeer die exact op Felix lijkt. Zal Felix nu voor altijd een reserveknuffel blijven en zijn leven slijten in een saaie kledingkast?

Dit jeugdboek kan door kinderen die goed zijn in lezen, zelfstandig gelezen worden. Auteur Annick Beyers heeft een aangename en toegankelijke schrijfstijl. Ze gebruikt geen moeilijke woorden en omdat er creatief om is gegaan met het plaatsen van de teksten, wordt lezen met dit boek een feestje. De zinnen hebben soms een andere kleur, een ander formaat en zijn op een “speelse” manier neergezet. De mooie vrolijk ogende illustraties in het boek zijn gemaakt door illustrator Lucy Eliott. Zij maken het geheel af en sluiten goed aan op het verhaal.

Daarnaast is dit boek over de twee knuffelberen Oscar en Felix vooral een erg leuk voorleesverhaal voor jonge kinderen. Het boek is onderverdeeld in korte hoofdstukjes met nieuwsgierig makende titels. Hierdoor is het boek gemakkelijk in te zetten als voorleesboek, zo kun je bijvoorbeeld elke dag in de klas of voor het slapen een enkel hoofdstuk voorlezen. De hoofdstukken vormen samen wel een geheel, het zijn niet echt losse verhalen, het is dan ook wel zo slim om gewoon vooraan te beginnen.

Naast het verhaal over het sympathieke beertje Felix kom je regelmatig een stuk tekst tegen in het boek waarin de schrijver in gesprek gaat met Felix. Deze dialogen hebben een licht educatieve toon, ze zijn erg vermakelijk, leuk bedacht en geven het verhaal een originele twist. Ook wordt het nog vrije jonge beertje Felix regelmatig (op een vriendelijke manier) op zijn vingers getikt door Baasjebeer (de oude knuffel van de moeder van Niki). Los van al deze min of meer verborgen levenslesjes over o.a. vriendschap, eenzaamheid, eerlijk zijn en omgaan met jaloezie is het verhaal eigenlijk vooral plezierig om te lezen. De verhaallijn is vrij origineel. Dankzij de rijke fantasie van Annick Beyers beleven kinderen samen met de beertjes Oscar en Felix een hartverwarmend avontuur vol magie en lieve momenten. Hopelijk zullen er nog veel avonturen volgen.

★★★★
Titel: Oscar & Felix – Het leven van een reserveknuffel | Website | Auteur: Annick Beyers | Illustrator: Lucy Elliott | Uitgeverij: Baeckensbooks, Bakermat | Categorie: Kids | Uitvoering: hardcover | 151 pagina’s | ISBN13: 9789059243880 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2017 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 19-5-2019 | Prijs: €15,95 | Bestellen