Costa Banana 4 – Ufo-alarm

Recensie Ufo- alarm door Fany van Hemelen:
Ufo-alarm is het ontzettend grappige vierde deel in de Costa Banana serie. Deze reeks over president Pablo Fernando en zijn heerlijke gezin blijkt heel populair te zijn bij kinderen en dat verbaast me niet. Als volwassene moest ik zelfs vaak hardop lachen om de avonturen die deze familie overkomen. Papa president is niet erg slim en hij wil graag door iedereen de beste leider gevonden worden. Om beroemder te worden dan zijn vijand beslist hij om mee te gaan met een ufo, zo zal hij het zeker beter doen dan alle anderen, als hij als eerste de ruimte gaat verkennen. Alle anderen, buiten zijn zoon Fico, vinden het te gevaarlijk en stellen voor om hun dubbelgangers te sturen. Maar wie zijn de ufo-mannetjes en wat willen ze echt? Kan hij door naar de ruimte te gaan echt hun leider worden?

In huize Fernando valt altijd wel iets te beleven en als je als kerstcadeau dubbelgangers krijgt, die uiteindelijk toch wel iets anders zijn dan de echte ikken, ja dan vraag je om problemen. De president zijn dubbelganger laat scheetjes en dat kan natuurlijk niet. Leo, de dubbelganger Van Fico, is gek op schaken en Rosa haar tweede ik blijkt toch ook niet echt betrouwbaar te zijn. Mama wil ook graag een nieuw exemplaar, want deze ik is mooier dan zijzelf en wie weet wordt papa dan wel verliefd op haar.

Dit kinderboek is een spannend en vooral grappig avontuur. Het staat vol met komische situaties en het is duidelijk dat de Nederlandse schrijver Jozua Douglas erin geslaagd is om een serie te schrijven die kinderen heel graag lezen. Deze schrijver heeft goed bedacht wat kinderen willen en heeft een boek geschreven, dat echt speciaal op hun maat is geschreven. De zwart-witte illustraties die door Elly Van Hees gemaakt zijn, zijn leuk en zorgen ervoor dat het nog toffer is om dit verhaal te lezen. Als volwassene kun je het ook perfect voorlezen, want het bestaat uit eenvoudige, korte hoofdstukken.
Opgepast, als je eenmaal begint te lezen, blijf je doorgaan tot het verhaal af is, omdat je wilt weten wat er gaat gebeuren nu er een ufo rond het paleis vloog met een speciale boodschap.

Ufo-alarm is een fijn verhaal vol knotsgekke toestanden en het gaat over de ongewone avonturen van een leuke familie. Hopelijk komen er nog meer delen in deze geweldige reeks. Kinderen zullen er alleen maar blij mee zijn en ongeduldig wachten op meer van dit.

★★★★
Titel: Ufo-alarm | Leesfragment | Auteur: Jozua Douglas | Uitgeverij De Fontein | Categorie: Zelflezen | Verkrijgbaar als hardcover en E-book | 240 pagina’s | ISBN13: 9789026149078 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 13-10-2019 | Prijs: €14,99 (E-book €9,99) | Bestellen