Het geheim van de spooktram

Recensie Het geheim van de spooktram door Hannie van Grol:
Jonas Boets is een Vlaamse kinder- en jeugdboekenschrijver. Het geheim van de spooktram is het meest recente boek van hem voor de leeftijd van 8-10 jaar.

In dit boek maken we kennis met Kaat en Lukas, twee kinderen uit het dorp Groendijk, dat binnenkort 100 jaar bestaat. Ter ere daarvan wordt er een groot feest georganiseerd waarvoor de ouders van Kaat bijna onafgebroken bezig zijn. Om hun fakkels voor het feest te testen gaan Kaat en Lukas ‘s avonds op pad. Kaat neemt haar hamster Babette in de mouw van haar trui mee, omdat ze het fijn vindt dat die bij haar is. Maar als ze een stukje onderweg zijn, ontsnapt Babette en waar Kaat ook zoekt, de hamster is nergens te vinden.

Plotseling hoort ze het geluid van een motor en dan ziet ze een brandende tram aankomen, die vlak voor haar tot stilstand komt. De jonge bestuurder laat haar zien dat hij Babette in zijn handen heeft. Als Kaat de hamster van hem over wil nemen, rijdt de brandende tram verder. Hoe zal Babette zich voelen in zo’n heet brandend voertuig?

Samen met Lukas gaat Kaat een plan smeden om erachter te komen wat hier aan de hand is. Is er werkelijk sprake van een spooktram die in brand staat of speelt er heel wat anders? Ze doen hele dappere dingen, zoals op bezoek gaan bij de burgemeester, diamanten weghalen, stiekem een zender plaatsen en een cameraatje, kortom ze beleven spannende avonturen. Het geheim van de spooktram is een boeiend verhaal waarbij de kinderen een grote rol spelen bij de oplossing van het grote geheim van Groendijk.

Er wordt een spannend verhaal verteld, dat kinderen zelf kunnen lezen, maar dat ook prima voorgelezen kan worden. Pas op het eind van het boek wordt duidelijk hoe alles in elkaar steekt en dat houdt de aandacht gevangen. De schrijfstijl is prettig en het slot is verrassend. Helemaal leuk is het allerlaatste hoofdstuk waarin Jonas Boets een geheim van zichzelf onthult, erg grappig om te lezen.

De omslag van het boek (hardcover) is prachtig en kleurrijk geïllustreerd door Saskia Halfmouw. Binnenin het boek staan ook veel toepasselijke illustraties van het duo ivan en ilia, maar dan in zwart-wit. Ze zijn een hele mooie aanvulling op de tekst. De verschillende emoties zijn heel duidelijk uitgebeeld, een plezier om naar te kijken.

Het geheim van de spooktram is een heerlijk boek voor kinderen die graag voorgelezen worden of die liever zelf lezen. Ze zijn voor enkele uurtjes verzekerd van een spannend verhaal, waarbij er door de grappige illustraties die erbij staan, nog veel meer te beleven valt.

★★★★★
Titel: Het geheim van de spooktram | Boekreeks: Het geheim van…| Leesfragment | Auteur: Jonas Boets | Uitgeverij Leopold | Categorie: Jeugdboeken, zelflezen | Uitvoering: hardcover | 112 pagina’s | ISBN13: 9789025875992 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2019 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 07-10-2019 | Prijs: €13,50 (E-book €7,99) | Bestellen