Het mysterieuze huis op de heuvel

Recensie Het mysterieuze huis op de heuvel door Sheila Vermeulen:
In dit huis zijn een pratend berenvel en een babbelende hertenkop helemaal niet ongewoon.

Wanneer de ouders van Hedy en Spencer voor hun werk naar het buitenland gaan, moeten zij bij hun opa logeren. Hedy en Spencer hebben er eigenlijk niet zoveel zin in. Opa is namelijk nogal een brombeer en ze mogen daar in huis nergens aankomen. Dat is best lastig in een huis dat vol staat met mysterieuze spullen.

“De witte raaf die de weg had geweten – Hedy wist zeker dat het zo was – vloog naar het dak en zat daar even later als een beeld tussen andere, fantasievollere figuren zoals draken en griffioenen. Hedy gaf Spencer een por en wees. Voor een van de ramen op de bovenste verdieping stond opa John, met zijn witte haar in slordige pieken.”-Mikki Lish en Kelly Ngai

Hedy en Spencer vinden het huis van opa ook een beetje eng, maar kunnen het toch niet laten om op ontdekkingstocht te gaan. Zo komen ze erachter dat er in opa’s huis een hoop geheimzinnige spullen staan, die dingen doen die haast niet te geloven zijn. Als ze dan ook nog een geheimzinnige boodschap van hun verdwenen oma ontvangen, verandert hun logeerpartij in een groot avontuur.

Terwijl er allerlei schilderijen en beelden tot leven komen in het huis van opa, moeten Hedy en Spencer de waarheid proberen te vinden. Maar niet alles in het huis heeft goede bedoelingen.

Het mysterieuze huis op de heuvel van Mikki Lish en Kelly Ngai is een grote spannende speurtocht, waar vooral de wat jongere lezer enorm van zal genieten.

Mikki Lish en Kelly Ngai hebben Hedy en Spencer een echte broer-en-zusrelatie gegeven, waarin ze lekker met elkaar kunnen kibbelen, maar de ander ook niet kunnen missen. Als het spannend wordt, trekken ze, voor steun en geruststelling, naar elkaar toe. Dit zal voor veel lezers behoorlijk herkenbaar zijn, waardoor het verhaal nog meer tot de verbeelding gaat spreken.

Door de manier van vertellen is het niet heel moeilijk om het mysterieuze huis van opa voor je te zien. De auteurs hebben het huis, en het bijzondere interieur, goed tot leven gebracht. Je weet nooit wat de kinderen nu weer zullen ontdekken en wie, of wat, er een vriend of een vijand is. Mikki Lish en Kelly Ngai zorgen door hun beschrijvingen, dat je zelf ook graag even door het huis zou willen dwalen.

Naast het bijzondere huis, kent het verhaal ook een paar bijzondere personages. Van hartverwarmend zoals het nichtje Jelly tot streng zoals de raadselachtige huishoudster. Daarnaast schuilt er achter sommige personages meer dan je had gedacht en zijn er ook personages die je helemaal niet had verwacht. De bewoners en bezoekers van het mysterieuze huis zullen je in ieder geval regelmatig verrassen en verbazen.

Het mysterieuze huis op de heuvel lijkt tegen het einde naar een harmonieuze afsluiting toe te werken, totdat je, haast onverwacht, wordt overrompeld door een einde dat ineens de weg naar een vervolg openhoudt. Dit spookachtige jeugdboek krijgt 4 sterren van mij.

★★★★
Titel: Het mysterieuze huis op de heuvel | Auteurs: Mikki Lish, Kelly Ngai | Uitgeverij: Unieboek Het Spectrum- Van Goor | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 288 pagina’s | ISBN13: 9789000374335 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie: 30-12-2020 | Prijs: €17,99 en e-book €11,99 | Bestellen