Sloddervosje

Sloddervosje nieuwRecensie Sloddervosje door Sandra Hutchison:
Het leven van Vincent van Gogh door de ogen van een meisje

De uit Nederland afkomstige Ella Weisbrod-de Jager is werkzaam als producent, redacteur en auteur. In dit leerzame jeugdboek neemt ze je mee terug naar het jaar 1888. Vincent van Gogh schetste in die tijd een portret van een jong, smoezelig ogend meisje. Dit meisje brengt de auteur in dit boek op een creatieve manier tot leven, ze noemt haar Sloddervosje. Als lezer beleef je de wereld waarin het meisje leefde door haar ogen. Een bijzonder meisje met een bijzondere vriend: Vincent van Gogh.

Sloddervosje is een fijn jeugdboek voor de geoefende jonge lezer (vanaf circa 10 jaar). Er staat flink wat tekst in het boek, maar dankzij de fantasierijke manier van schrijven zit je al snel in het verhaal. Tussen de regels door leren kinderen de schilder Vincent van Gogh beter kennen. Zo leren ze onder andere dat het helemaal niet zo gemakkelijk was om je brood te verdienen als kunstenaar in die tijd en dat respect vaak ver te zoeken was.

Het boek heeft een kleurrijke hardcover gekregen wat uitnodigt om het boek direct op te pakken. Het oogt allesbehalve saai. Ook in het boek is er veel aandacht gegeven aan de vormgeving en is er veel gebruik gemaakt van kleur. Extra leuk is dat er diverse gekleurde afbeeldingen van Vincent van Gogh’s (later) beroemde werk in het boek zijn opgenomen. Zo krijgen kinderen een goed beeld van zijn talent. Daarnaast staan er diverse (vergelijkbare) tekeningen in het boek die als het ware gemaakt zijn door het meisje Sloddervosje. Deze kunstzinnige kindercreaties zijn in werkelijkheid het werk van illustrator Heleen Wilkens. Zij heeft zich diverse stijlen eigen gemaakt. De dit keer voornamelijk kinderlijke tekeningen zijn knap gemaakt en zouden kinderen zeker kunnen stimuleren om zelf met potlood en papier aan de slag te gaan.

Los van het leerzame gedeelte is Sloddervosje vooral een aandoenlijk verhaal over een bijzondere vriendschap. Een aanrader voor leesgrage kinderen en kunstliefhebbers.

Levendig logo

★★★★
Sloddervosje nieuwTitel: Sloddervosje | Lesmateriaal | Auteur: Ella Weisbrod | Illustrator: Heleen Wilkens | Levendig Uitgever | Categorie: jeugdboeken | Thema’s: kunst, vriendschap | Leeftijd: 10 plus | Uitvoering: hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789083140780 | Verkrijgbaar sinds: 01-07-2021 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 05-07-2021 | Prijs: €14.95 | Bestellen

Familiebox