Het stuur van tuur

Recensie Het stuur van tuur door Sandra Hutchison:
Net als zijn voorganger Het uur bij tuur is ook dit vervolg volledig op rijm geschreven. De teksten zijn vrij eenvoudig gehouden waardoor jonge lezers met AVI 2-niveau (M3) of hoger het boek zelf kunnen lezen. Maar het boek is ook erg leuk om samen te lezen. Bovendien staat het vol tel- en zoekspelletjes waardoor het fantasierijke verhaal niet alleen vermakelijk is, maar voor jonge kinderen ook erg leerzaam. Van dit boekje zullen kinderen dan ook vrij lang plezier hebben. Eerst als prentenboek dat wordt voorgelezen door een volwassenen en later als zelfleesboek.

Het verhaal in dit boekje gaat over het jongetje Vik. Zijn ouders werken lange dagen en buurman Tuur zorgt dan voor hem. Vik zit vandaag op school en kan niet wachten tot het vier uur is. Dan mag hij weer naar huis en zal hij Tuur weer zien. Samen met hem beleeft hij de spannendste avonturen. Ze rijden samen op de fiets naar huis. In zijn beleving reizen zijn buur en Vik samen door het hele land en maken daarbij gebruik van verschillende voertuigen. Het heeft in zijn belevingswereld gesneeuwd en Vik boft want Tuur heeft een slee, ze stappen in de bus en tellen hoeveel mensen er uitstappen. Ze maken een rit in een sprookjesachtige koets en gaan zeilen. Dankzij al de voertuigen die in het boek voorkomen, past Het stuur van tuur perfect bij het thema van De Kinderboekenweek van 2019: Voertuigen!

Vik is een vrij druk kind dat blijkt al snel uit het verhaaltje. Op school kan hij zich niet concentreren en hij kan nog geen tel stil zitten. Vik is net een stuiterbal. Het verloop van het verhaaltje gaat net zo. Vik springt van het ene naar het andere avontuur. Telkens wanneer je een bladzijde omslaat, beland je als lezer samen met Vik in weer een nieuwe situatie. Jonge kinderen zullen dit hoogstwaarschijnlijk fantastisch vinden, ze hoeven zich op deze manier niet op een lang en gecompliceerd verhaal te concentreren. Slim bedacht, hun aandacht kunnen ze nog niet lang bij één ding houden en op deze manier worden ze continu geprikkeld.

Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de vrolijke illustraties van Frank Daenen. Deze paginagrote afbeeldingen zitten tjokvol grappige details en zonder deze illustraties waren de tel- en zoekspellen in het boek niet mogelijk geweest. Al met al een mooie combinatie en een goed doordacht boek voor in de klas en thuis.

Het stuur van tuur is een van de 20 kerntitels van De Kinderboekenweek 2019. Geschikt voor groep 3 & 4.

★★★★
Titel: Het stuur van tuur | Leesfragment | Auteur: Riet Wille | Illustrator: Frank Daenen | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: Prentenboeken, zelflezen | AVI 2-M3 | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789462912960 | Verkrijgbaar sinds: maart 2018 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 08-10-2019 | Prijs: €14,95 | Bestellen