Stinkhond vrolijk kerstfeest!

Recensie Stinkhond vrolijk kerstfeest! door Jolanda Kalkman:
Vier kerst met Stinkhond en Plattekat

Stinkhond ziet eruit als een gerafeld tapijtje. Hij ruikt naar sardientjes en woont in een vuilnisbak samen met zijn beste vriend Plattekat, een platgereden kat.

Het is Kerstmis. Stinkhond kijkt vol ongeduld uit naar de komst van de Kersthond. Maar Plattekat heeft geen zin in kerst dit jaar. Hij is dit snertfeest helemaal beu! Daarom wil Stinkhond zijn vriend opvrolijken. Hij stelt voor om een kerstfeestje te geven voor de zielenpoten. Maar Plattekat heeft een heel ander idee. Hij wil dit jaar kerstavond vieren in een huis van baasjes.

Stinkhond is een heel vies, lelijk en dom hondje, maar met een hart van goud. Dat hij soms een beetje dom is, komt erg goed in de tekst naar voren. Eigenlijk is hij niet heel dom, het kwartje valt alleen een beetje trager. Hierdoor ontstaan zeer grappige situaties waar je erg om kunt lachen.

Stinkhond is ook een dankbaar hondje. Hij heeft weinig nodig om tevreden te zijn. Dit zorgt voor ontroerende momenten. Bijvoorbeeld wanneer Stinkhond Truitje ontmoet, een heel arm meisje dat geen geld heeft voor een warme jas of eten.
“Bedankt, Kersthond, dat je me dit kind hebt gegeven. Ze heeft geen geld, maar wel een goed hart.”

Stinkhond is geschreven door Colas Gutman. Het is een succesvolle serie waarvan eerder al enkele boeken zijn verschenen. De doelgroep is kinderen die beginnen met zelfstandig een boek te lezen, maar de boeken zijn ook zeer geschikt om voor te lezen. Zeker wanneer kinderen nog niet vlot kunnen lezen, is voorlezen een aanrader. Want anders missen ze denk ik de grapjes die erin verwerkt zijn en dat is zonde.

De illustraties zijn gemaakt door Marc Boutavant. Deze zijn echt geweldig! De manier waarop hij Stinkhond heeft getekend, maakt dat ieder kind wel een Stinkhond zou willen hebben! Extra leuk is dat alle illustraties in kleur zijn afgedrukt. Hierdoor is het een mooi verzorgd boek geworden.

Ik heb nog niet eerder een boek van Stinkhond gelezen. Wel was ik al heel lang weg van de cover waarop hij staat afgebeeld. Ik was dan ook extra nieuwsgierig naar dit boek en ben het gelijk aan mijn dochter (5) gaan voorlezen.
Ik vind Stinkhond echt super lief. Maar wat ik wel jammer vond, is dat de broer en zus die voorkomen in het verhaal eigenlijk best wel heel gemeen waren. Dit had ik niet verwacht. Mijn dochter was misschien dan ook net te jong voor dit boek. Zij hield op een gegeven moment zelfs haar oren dicht. Gelukkig heeft Stinkhond een groot hart en zegt hij tegen de ouders wanneer ze de kinderen streng willen straffen voor hun gedrag, dat ze niet te streng mogen zijn, het is tenslotte Kerstmis.

Wat ontzettend goed is gedaan, is de humor in dit boek. Stinkhond maakt soms zulke leuke grapjes, zonder dat hij het zelf door heeft. Hierdoor was er zelfs een stukje dat ik maar moeilijk kon voorlezen, omdat ik al hardop aan het lachen was voor ik de woorden had uitgesproken. Daar geniet ik erg van.

Door mijn reactie bleef Annechien ook enthousiast over het boek en moest ze stiekem met mij mee lachen. Toen ze aan het einde zag dat er nog meer boeken over Stinkhond verschenen waren, gaf ze gelijk aan deze ook graag te willen lezen. Soms vond ze het verhaal ook een tikkeltje zielig. Zo moest ze bij Truitje aan het meisje met de zwavelstokjes denken. Maar zoals ik net ook aangaf, denk ik dat ze gewoon net te jong was voor dit boek. Het verhaal is, denk ik, beter geschikt voor kinderen van een jaar of acht. Zij zullen de grapjes ook beter begrijpen en net als ik er hartelijk om kunnen lachen. Voor deze kinderen is het een leuke aanrader om helemaal mee in de kerststemming te komen.

“Vrolijk kerstfeest, Plattekat!
Vrolijk bakbeest, Stinkhond!”

Vind je Stinkhond ook zo’n schattig hondje om te zien, maar vraag je je af wat hij in die vuilnisbak doet? Kun je ook hartelijk lachen om domme opmerkingen en hou je wel van een kerstverhaal? Dan is Stinkhond vrolijk kerstfeest echt een boek voor jou! En wanneer je Stinkhond dan in je hart hebt gesloten, zijn er gelukkig nog meer leuke boeken van hem verschenen om te lezen. Zodat je voorlopig nog geen afscheid hoeft te nemen van deze vrolijke hond.
★★★★
Titel: Stinkhond Vrolijk kerstfeest! | Boektrailer | Oorspronkelijke titel: Joyeux Noel, Chien Pourri | Inkijkexemplaar | Auteur: Colas Gutman | Illustrator: Marc Boutavant | Vertaling: Sylvia Vanden Heede | Uitgeverij Lannoo | Categorie: jeugdboeken, leren lezen | Verkrijgbaar als: hardcover | 68 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789401471787 | Verkrijgbaar sinds: 27-10-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 14-12-2020 | Prijs: €9,99 | Bestellen