Buurman & Buurman

Recensie Buurman & Buurman door Sonja Hubregtse:
Kijk- en zoekboek

Buurman & Buurman (Pat en Mat): het hilarische duo dat al heel wat jaren spannende avonturen beleeft en huizen en apparaten verbouwd heeft. Uiteraard lopen hun avonturen altijd uit op een enorme chaos. Door hun oplossingsgerichte denken komen ze altijd weer tot een positief einde dat ze afsluiten met een ‘A je to’ !

Dit kijk- en zoekboek speelt zich af in het huis en de tuin van Buurman & Buurman. In acht grote, kleurrijke foto’s is de omgeving van dit tweetal afgebeeld, waarbij je als ‘lezertje’ (peuter/kleuterleeftijd) op zoek kunt gaan naar verschillende voorwerpen. Eén foto beslaat anderhalve pagina waarbij je acht dingen moet zoeken. In ongeveer drie regels vertelt de schrijver een gebeurtenis die te maken heeft met de zoekplaat.

De voorwerpen zijn voor peuters en/of kleuters prima te vinden. Even vroeg ik mezelf af, of kinderen op deze leeftijd weten wat bijvoorbeeld een fluitketel is, maar dit soort voorwerpen hoort ook echt bij Buurman & Buurman. Het te zoeken voorwerp staat, zowel afgebeeld als met tekst erbij, naast de zoekplaat. Erg leuk zijn de herkenbare ruimtes. Wij kennen ze van de animatiefilmpjes op de televisie; de groene tegeltjes in de badkamer, de bijzondere keuken en de gekleurde huizen.

Wanneer je de acht voorwerpen per plaat gevonden hebt, kun je ervoor kiezen om zelf naar de foto’s te kijken (er is namelijk van alles te zien), maar je kunt ook achter in het boek kijken. Daar staan namelijk nog extra zoekopdrachten weergegeven. Deze variëren van makkelijk (wat is er niet te vinden in de keuken?) tot moeilijker (een uitdrukking, tellen en klokkijken). Ook wordt je kindje gestimuleerd om zelf over iets na te denken (bv. wat eet jij het liefst?).

Help jij mee zoeken naar allerlei voorwerpen in en rondom hun huis?

★★★★
Titel: Buurman & Buurman kijk- en zoekboek | Uitgeverij Memphis Belle  | Categorie: jeugdboek, zoekboek | Uitvoering: hardcover | 24 pagina’s | ISBN: 9789463132350 | Verkrijgbaar sinds: mei 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 29-05-2020 | Prijs: € 7,99 | Bestellen