Het jaar van Pablo

Recensie Het jaar van Pablo door Sandra Hutchison:
Een zoekboek vol katten

Kattenliefhebbers opgelet, dit boek is er echt een dat je wilt hebben. Dit zeer kleurrijke prentenboek staat tot aan de nok toe vol met katten. Voor iedere maand van het jaar zijn er twee pagina’s gereserveerd in het boek. Deze dubbele pagina is als het ware een zoekplaat waarop ook de specifieke feestdagen van deze maand zijn afgebeeld. Weet jij Pablo elke maand opnieuw te vinden? Waar is ze deze specifieke maand weer in verzeild geraakt?

Voor in het boek staan een paar zoekopdrachten, maar dit had wat mij betreft veel uitgebreider gemogen. Hoewel het boek nu zeker de fantasie prikkelt van ieder kind dat op zoek gaat in het boek naar de specifiek genoemde illustraties, mis ik toch bij elke maand een bijpassend verhaal. Dat had het boek zeker een meerwaarde gegeven.

Illustratie: Julie Vangeel

Het illustratiewerk in Het jaar van Pablo  is het werk van de veelzijdige illustrator Julie Vangeel. Ze werkt als freelancer voor diverse uitgeverijen. Naast het illustratiewerk dat ze maakt voor boeken, maakt ze (op verzoek) ook de mooiste persoonlijke kaarten. Haar werk is fantasierijk en vaak een beetje extreem. Herkenbare figuren, mensen en dieren maar dan over het algemeen wel met een vette knipoog. Zo ook in dit kattenboek. De illustraties zijn overduidelijk herkenbaar als katten, maar dan wel katten met theatrale details.

Wanneer je de aandoenlijke poes Pablo gevonden hebt, dan kun je samen met haar op zoek naar nog veel meer specifieke afbeeldingen. Vind maar eens (met een beetje geduld en wilskracht lukt dat vast) diverse sterrenbeelden, sprookjesfiguren en beroemde zangers. En kom je er echt even niet meer uit, dan staan achter in het boek de oplossingen. Uitgezocht? Dan kun je met een gerust hart het boek een tijdje wegleggen om het vervolgens weer opnieuw door te bladeren. Telkens ontdek je zo weer wat nieuws.

Een mooie bijkomstigheid is dat een deel van de verkoopopbrengst van dit boek zal gaan naar Zwerfkat in Nood II. Maar het belangrijkste is dat jonge kinderen die nog niet zelfstandig kunnen lezen, zich uren weten te vermaken met dit zoekboek. Er gebeurt zoveel op elke pagina dat ze er telkens minuten lang naar kunnen staren. Ga je samen met je kind aan de slag met het boek, dan vergroot je, door de dingen in het boek te benoemen, ook nog eens direct hun woordenschat. Aanrader voor peuters en kleuters.

★★★★
Titel: Het jaar van Pablo | Subtitel: Een zoekboek vol katten | Leesfragment | Illustrator: Julie Vangeel | Pelckmans Uitgevers | Website VZW Zwerfkat in nood II | Categorie: prentenboeken, zoekboeken | Verkrijgbaar als: hardcover | pagina’s | ISBN13: 9789463832366 | Verkrijgbaar sinds: 04-12-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 13-12-2020 | Prijs: €18,00 | Bestellen