Jungles

Recensie Jungles door Sandra Hutchison:
De mooiste bossen, oerwouden en natuurgebieden van de wereld

Jonge ontdekkingsreizigers kunnen met het grote formaat prentenboek Jungles hun hart ophalen. Ouders en verzorgers, niet gevreesd, met dit boek wanen ze zich weliswaar midden in de jungle, maar zitten ze veilig thuis naast je op de bank.

Voorin het boek valt er direct een kleurige wereldkaart te ontdekken met daarop alle natuurgebieden die onze wereld rijk is. Helaas beslaan deze gebieden samen nog maar 5% van de complete wereldoppervlakte. Het zijn stuk voor stuk bijzondere natuurgebieden die door ons gekoesterd moeten worden. Dagelijks worden hier nog nieuwe planten- en diersoorten ontdekt. Reis je mee de wereld over? We reizen van het Boreale woud in Canada tot aan Diantree in Australië. Kijk tijdens de trip goed om je heen en tel de dieren die je onderweg tegen het lijf loopt.

Alle natuurgebieden hebben een dubbele en rijk geïllustreerde pagina gekregen in het boek, inclusief een begeleidende tekst met alle wetenswaardigheden over het specifieke gebied. Bijvoorbeeld waar het gebied zich bevindt, welke diersoorten hier leven en of het op de werelderfgoedlijst staat. Blader het boek op je gemakje door, vind de berggorilla’s in Afrika en de meest exotische kikkers in Costa Rica.

Illustratie: Markos Navarro

De begrijpelijke educatieve teksten zijn geschreven door Mia Cassany, een Spaanse auteur, die graag schrijft over het regenwoud. De bijzondere kleurrijke afbeeldingen in het boek zijn gemaakt door de eveneens Spaanse illustrator Markos Navarro, die het liefst alles wat de natuur te bieden heeft, op een kunstige wijze op papier zet. Dit doet hij op een eigenzinnige moderne manier, waarbij alle dieren en plantensoorten goed herkenbaar in beeld worden gebracht.

Voor de meest leergierige kinderen staat er achterin het boek nog flink wat aanvullende informatie over de dieren die op de afbeeldingen te vinden zijn. Ook staat daar vermeld welke dieren je op welke pagina kunt vinden en hoeveel. Heb jij ze allemaal gevonden?

Veel plantensoorten worden met uitsterven bedreigd. Dit boek herinnert ons er weer even aan hoe uniek en divers de aarde is. En dat jong en oud hier trots en zuinig op mogen zijn. Jungles is een fijn boek om uit voor te lezen en zo samen met je kind op zoek te gaan naar alle diersoorten. Het boek nodigt jonge kinderen daarnaast uit om het regelmatig op te pakken en er doorheen te bladeren. Aanrader!

★★★★★
Titel: Jungles | Leesfragment | Auteur: Mia Cassany | Illustrator: Markos Navarro | Fontaine Uitgevers | Categorie: Kids, zoekboeken | Uitvoering: hardcover | 48 pagina’s | ISBN13: 9789059569041 | Verkrijgbaar sinds: november 2018 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 17-07-2019 | Prijs: €16,- | Bestellen