Zoek-en-vind, een boek vol cijfers

Recensie Zoek-en-vind, een boek vol cijfers door Jolanda Kalkman:
Dit is een boek voor echte zoek- en cijferfanaten! Het begint gemakkelijk, vind 1 wiel of 1 papegaai in de éénwieler. Langzaam wordt het steeds meer: 4 zandkastelen in de zomer of 4 sneeuwballen in de winter is nog wel te doen. Maar zoeken naar 10 cup-cakes tijdens een grote picknick of 18 vlaggen op de minigolf is al veel moeilijker! Laat staan dat je maar liefst 100 bouwvakkershelmen op een bouwplaats kan vinden! Eén ding is zeker: je leert heel goed tot 100 tellen!

Dit zoekboek is echt een aanrader voor kleuters. Want spelenderwijs leren ze zo tot 100 te tellen en hun woordenschat wordt ongemerkt veel groter wanneer ze naar alles gaan zoeken. Het boek heeft een mooi groot formaat, waardoor de tekeningen lekker duidelijk zijn en het geen gepriegel is geworden.

De illustraties zijn van Allan Sanders. Zijn tekeningen zitten vol grapjes en gekke dingen. Elke zoekplaat heeft zijn eigen onderwerp. Zo is bij het getal 13 bijvoorbeeld een Halloweenthema gebruikt met een groot spookhuis. Wanneer je goed kijkt, zie je dat er zich achter elk raam een eigen verhaal afspeelt dat je zo kunt volgen zonder dat er één woord aan te pas komt.

Amanda Wood is de auteur van het boek. Ze heeft al meerdere kinderboeken op haar naam staan waaronder het zoekboek ontdek de fout.

Toen ik het boek voor het eerst in handen kreeg, werd ik direct blij van alle vrolijke figuurtjes die Allan Sanders heeft getekend in het boek. (Bijna) iedereen kijkt blij! Wat ik ook erg goed vind, is dat je op elke pagina direct ziet welk onderwerp of thema erin verwerkt is. Zo heeft elke zoekplaat een unieke  uitstraling, terwijl het toch als een geheel aan blijft voelen. Wat ook fijn is, is dat de zoekplaten overzichtelijk zijn, ondanks dat er soms heel veel in verwerkt is. Want niks is zo frustrerend als wanneer je iets echt niet kunt vinden. Er staan ook geen oplossingen in het boek.

Natuurlijk heeft mijn dochter al vele uren erin zitten zoeken. De eerste pagina’s ging ze echt stap voor stap elk voorwerp opzoeken. Soms moest ze een aantal dezelfde voorwerpen opzoeken, dan weer een aantal losse voorwerpen of personen, zoals de verschillende beroepen in de misdaadtrein. Juist deze afwisseling maakte het aantrekkelijk voor haar. En natuurlijk de leuke verschillende platen. Je blijft ernaar kijken.

Annechien (5): “De leukste zoekplaat is de robot. Want er zitten allemaal dingen in de robot die daar helemaal niet in horen. Er zit toch geen plant in een robot? Of een telefoon! En het doolhof vond ik erg leuk, maar ook wel een beetje moeilijk. ik vind het grappig dat ik alles veel sneller kan vinden dan mijn mama. Maar alle helmen tellen kan ik nog niet zo goed, het zijn er ook zo veel!” Deze zoekplaat is misschien ook de minst aantrekkelijke uit het boek. Ik denk dat dat komt, omdat er weinig kleur in zit. Toch is ook hier over nagedacht, want nu valt al het geel extra goed op.

In het begin van het boek geeft Amanda Wood je enkele zoektips. Ook geeft ze de tip om samen een zoekwedstrijdje te doen. Ik kan je vertellen dat de kans heel groot is, dat je kleuter veel sneller kan zoeken dan jij, wat ervoor gaat zorgen dat je samen in een deuk ligt van het lachen! Wanneer je dan alle 100 helmen hebt geteld, denk je dat je uitgezocht bent. Maar dan heeft de auteur nog een leuke laatste uitdaging in petto en begin je weer van voor af aan.

Ben je een echte speurneus en cijferfanaat? Wil je goed tot honderd leren tellen en hou je van leuke zoekplaten waar veel op te zien is, maar die ondertussen toch overzichtelijk blijven? Durf je de uitdaging met de kleuter aan te gaan om de voorwerpen eerder te vinden dat hij of zij? Dan is dit een echte aanrader! Wij waarderen dit boek op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Zoek-en-vind, een boek vol cijfers | Oorspronkelijke titel: A Number of Nembers | Leesexemplaar | Auteur: Amanda Wood | Illustrator: Allan Sanders | Uitgeverij: Davidsfonds-infodok | Categorie: jeugdboeken, educatief | leeftijd: 5 plus | Verkrijgbaar als: hardcover | 48 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789002272288 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 10-12-2020 | Prijs: €16,99 | Bestellen