De erfenis van Tesla (1)

Recensie De erfenis van Tesla door Sonja Hubregtse:
Accelerati-trilogie deel 1

De erfenis van Tesla is het eerste deel van de Accelerati-trilogie. In dit verhaal wordt fictie gecombineerd met feiten. Het verhaal is deels gebaseerd op de strijd tussen Nikola Tesla en Thomas Edison. Dit zorgt ervoor dat je als lezer nieuwsgierig wordt naar de achtergrondinformatie over Tesla.

In dit mysterieuze verhaal verhuist de 14-jarige Nick met zijn vader en broertje Danny, door tragische gebeurtenissen, naar het oude, gammele huis van oudtante Greta in Colorado Springs. De nieuwe kamer van Nick ligt vol rommel. Hij wil zijn kamer op gaan ruimen en organiseert een garageverkoop. Gek genoeg komen er veel mensen op af en betalen ze grote bedragen voor deze spullen. Het lijkt wel alsof de mensen ernaartoe getrokken worden.

Helaas is de vreugde van de verkoop maar van korte duur. Er wordt gerommeld met de identiteit van Nick en ook de verkochte spullen doen niet waar ze voor bedoeld zijn. Een oude bandrecorder neemt op wat je denkt en niet wilt zeggen, een fotocamera maakt foto’s van de toekomst, een oude accu wekt een dood dier tot leven en dan is er ook nog de raadselachtige honkbalhandschoen. Nick moet ervoor zorgen dat alle verkochte spullen zo snel mogelijk weer terugkomen. Dat is nog niet eenvoudig, aangezien het geheime Accelerati-genootschap achter dezelfde spullen aan zit. Gelukkig helpen zijn nieuwe vrienden Caitlin en Mitch hem, maar gaan ze Colorado Springs behoeden voor een ramp? En wat heeft Nikola Tesla hiermee te maken?

Dit fantasierijke avontuur is vanaf het eerste hoofdstuk al enorm spannend, omdat je hierin al meteen doorhebt dat er iets mysterieus is aan de voorwerpen op zolder, zonder dat er veel over verteld wordt. Doordat het verhaal je meteen ‘pakt’, ben je nieuwsgierig hoe het verdergaat en is het boek moeilijk weg te leggen. Aangezien het boek zich in verschillende omgevingen (thuis, school, sportveld etc.) afspeelt, heb je het idee dat je meegaat met Nick, Caitlin en Mitch. Doordat er mensen doodgaan in het verhaal (niet angstig omschreven), vind ik dat de aangegeven leeftijd (11-15 jaar) erg passend is. Op deze leeftijd willen kinderen vaak iets meer spanning en sensatie. De schrijver heeft hier prima gehoor aan gegeven. Ook de (soms onmogelijke) situaties zijn verrassend en met humor geschreven. Het laatste deel van het boek vond ik super vanwege de opsomming van (eventuele) ‘slachtoffers’, maar deels ook minder door te veel gebeurtenissen in korte tijd. Het boek leest, op een paar lastige woorden na, heerlijk weg. Het verhaal zit goed in elkaar; ik kijk al uit naar het tweede deel van deze reeks.

Bekroond door de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury.
Dit boek verscheen eerder onder de naam: De mysterieuze zolder.

★★★★★
Titel: De erfenis van Tesla | Auteur: Neal Shusterman | Unieboek Uitgeverij het Spectrum – van Goor | Categorie: Zelfleesboeken | Verkrijgbaar als paperback en e-book  | 320 pagina’s | ISBN: 9789000371990 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 20-04-2020 | Prijs: €10,00 – e-book €7,99 | Bestellen