Day Dreamer

Recensie Day Dreamer door Sandra Hutchison:
Een modern sprookje
Lora komt samen met haar Jack Russell puppy Henry op magische wijze terecht in een fabelachtige wereld. Na een tijdje ronddwalen in een voor haar onbekend bos klopt Lora uit pure wanhoop aan bij een kasteel. Daar krijgt ze een kamer toegewezen en ontmoet ze dé jongen van haar dromen. Tot overmaat van ramp komt haar gemene stiefzuster Amaryllis in hetzelfde kasteel terecht. Lora’s droomprins valt (net als iedere jongen) als een blok voor de charmes van haar knappe maar valse stiefzus.

Day Dreamer is het gewaagde debuut van de jonge auteur Luna van Roosen. Op haar schrijfstijl valt weinig aan te merken. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm en wordt vertelt vanuit het hoofdpersonage Lora. Het boek leest gemakkelijk weg en de personages zijn boeiend.

Toch voelt het geheel een beetje onsamenhangend en komt het verhaal hier en daar wat ongeloofwaardig over. Natuurlijk is het een fictief-verhaal, maar de ongeloofwaardigheid zit hem hier vooral in de manier waarop het hoofdpersonage reageert. Zo accepteert Lora wel heel gemakkelijk haar nieuwe sprookjesachtige omgeving. Ze lijkt zich daarbij weinig te bekommeren om de waarschijnlijk zeer bezorgde thuisblijvers, waaronder haar eigen moeder met wie ze een goede band had. En wanneer Lora een eigenaardig wezen ontdekt in het kasteel, raakt ze niet in paniek, maar blijft ze gewoon, tijdens de nachtelijke uren, ronddwalen in het kasteel. Ze lijkt zich nauwelijks af te vragen wat dat wezen daar doet. Blijkbaar beschikt Lora over stalen zenuwen.

Toch is Day Dreamer voor zo’n jonge auteur een goed debuut. Een verhaal ook dat ondanks een aantal vreemde wendingen wel blijft hangen. Luna van Roosen heeft meerdere bekende sprookjes verwerkt in haar verhaal. Het deel met haar stiefzuster doet bijvoorbeeld sterk denken aan Assepoester en het deel dat zich afspeelt in het kasteel heeft veel weg van Belle en het Beest. Mede daardoor is Day Dreamer een leuk boek geworden voor jeugdige lezers vanaf 12 jaar.

Hopelijk maakt de Night Thinker, het tweede deel van dit tweeluik, het verhaal echt compleet en gaat dit deel voor verheldering zorgen. In elk geval is Day Dreamer een aanrader voor jonge lezers die houden van een sprookjesachtig avontuur vol mysterie, verkleedpartijtjes en romantiek.

★★★
Titel: Day Dreamer | Leesfragment | Auteur: Luna van Roosen | Uitgeverij: Hamley Books | Categorie: Young Adult | Uitvoering: hardcover | 265 pagina’s | ISBN13: 9789082986396 | Verkrijgbaar vanaf: 17-09-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 16-09-2019 | Prijs: €18,99 | Bestellen