Hendrick, de Hollandse indiaan

Recensie Hendrick, de Hollandse indiaan door Dayenne Wamsteeker:
Bianca Mastenbroek is een Nederlandse auteur die romans schrijft voor volwassenen en young adults. Ze heeft al vele boeken op haar naam staan, zoals de volwassenenroman Vuurproef en de historische jeugdroman Vrij! Bianca Mastenbroek schrijft vooral boeken in de genres fantasy en historische verhalen voor jong en oud. Haar laatste roman is Hendrick, de Hollandse indiaan.

Het verhaal over Hendrick speelt zich af in 1659. Nederlandse pioniers eigenen zich in Amerika steeds meer land toe van de oorspronkelijke bewoners. Hierdoor is een grimmige stemming ontstaan tussen de vrome Hollanders en de indianen, door de Hollanders ook wel ‘wilden’ genoemd. Ook de zestienjarige Hendrick, de oudste zoon van Evert Pels, wordt meegezogen in deze strijd. Wanneer hij gevangen wordt genomen door de vijand, is hij angstig en bang voor de dood. In eerste instantie heeft hij een verschrikkelijk beeld van de ‘wilden’, maar hoe langer hij bij hen is, hoe meer hij er achterkomt dat zijn beeld niet klopt.

Hendrick, de Hollandse indiaan is een bijzonder verhaal over twee verschillende culturen. In die tijd was Nederland een rijk en machtig land dat gedreven werd door handel. De oorspronkelijke bewoners van Amerika zijn heel anders en hebben een hele andere manier van leven. In dit boek van Bianca Mastenbroek maak je als lezer kennis met beide culturen en zie je hoe deze volken naar elkaar kijken.

Het boek is geschreven vanuit Hendrick, waardoor je precies leest wat hij meemaakt en wat hij denkt. Op deze manier zit je midden in het verhaal en leef je met hem mee. Je kunt je inleven in zijn vrees voor de indianen, maar gaat ook mee in de bewondering die hij voor deze mensen krijgt.

Voor haar historische roman Hendrick, de Hollandse indiaan heeft Bianca Mastenbroek de Thea Beckmanprijs van 2019 ontvangen en dat is meer dan terecht. Haar boek is goed te vergelijken met het werk van deze auteur met een grote staat van dienst. Mastenbroek neemt je mee in de historie door middel van een prachtig en avontuurlijk verhaal. De schrijfstijl is toegankelijk en daardoor word je meegevoerd naar de zeventiende eeuw. Het verhaal van Hendrick brengt deze tijd tot leven en laat deze tot je spreken. Een prachtige manier om meer te leren over deze tijd uit de Nederlandse geschiedenis. Het enige nadeel aan deze roman is dat het boek wat dik is, de auteur heeft iets te veel willen vertellen en sommige dingen uitgerekt.

Bianca Mastenbroek heeft met Hendrick, de Hollandse indiaan een prachtige historische jeugdroman geschreven. Het verhaal van Hendrick is avontuurlijk, het boek is toegankelijk geschreven en neemt de lezer mee naar boeiende tijden in de Nederlandse geschiedenis.

★★★★★
Titel: Hendrick, de Hollandse indiaan | Auteur: Bianca Mastenbroek | Uitgeverij: De Vier Windstreken | Categorie: Young adult, Historische romans | Verkrijgbaar als hardcover en E-book | 378 pagina’s | ISBN13: 9789051166279 | Verkrijgbaar sinds: september 2017 | Datum recensie: 23-10-2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Bestellen