Hoe dan ook

Recensie Hoe dan ook door Sheila Vermeulen:
Keuzestress en een geheime verliefdheid

Paige kan niet kiezen. In ieder geval niet zonder volledig in de stress te schieten. Wat moet ze doen nu ze ineens twee opties heeft voor de kerstvakantie? Gaat ze met haar moeder naar New York, de stad waar ze altijd al van heeft gedroomd? Of gaat ze met de jongen van haar dromen naar een romantisch vakantiehuisje in de bergen? Alleen is deze jongen haar beste vriend Fitz en weet hij niet dat ze verliefd op hem is.

Voordat Paige zelf kan beslissen, grijpt het lot in. Ze valt, stoot haar hoofd en komt daardoor in twee parallelle levens terecht. In New York krijgt ze de kans op een onverwachte romance met haar knappe huisgenoot en in Williams, Arizona, waar haar andere leven zich afspeelt, is Paige met Fitz meegegaan in de hoop dat ze ervoor kan zorgen dat hij ook voor haar valt.

“Ik voel me ongelooflijk onzeker, alsof mijn ik aan diggelen ligt en ik alle controle kwijt ben over wie ik ben. Ik word overvallen door een enorme behoefte de scherven van mezelf bij elkaar te rapen, maar ik weet niet waar ik die moet zoeken of naar wat ik moet zoeken.”-Kara Mcdowell

Dan slaan, in beide parallelle levens, de angsten van Paige genadeloos toe en dreigen ze alles in de war te schoppen.

In Hoe dan ook van Kara Mcdowell heeft Paige moeite met het maken van keuzes. In haar hoofd beginnen zich dan onmiddellijk lijstjes te vormen. En dat zijn geen leuke lijstjes. Het zijn opsommingen van alles wat mis kan gaan, waardoor de keuzestress alsmaar groter wordt.

Bijna iedereen kan zich waarschijnlijk wel een moment herinneren waarin je iets wilt zeggen of doen waar je hoofd van overloopt, iets dat je niet los kunt laten. Tot op een bepaalde hoogte zullen de meeste lezers dus wel een idee hebben over hoe dat voelt. Maar de manier waarop dit het leven van Paige beheerst, is haast overweldigend om te lezen. Kara Mcdowell vertelt in rake bewoordingen wat dit met Paige doet, waardoor je, zelfs als je dat gevoel niet kent, zult worden geraakt door dit verhaal.

Naast de keuzestress loopt ook de geheime verliefdheid van Paige op haar beste vriend Fitz als een rode draad door het verhaal, of eigenlijk door beide verhalen, heen. De keuze van de auteur om twee parallelle levens naast elkaar te laten lopen, pakt wat mij betreft heel goed uit. De dingen waar Paige mee worstelt, krijgen daardoor een nog diepere lading.

De reden waarom Paige voor Fitz is gevallen, is maar wat duidelijk. Fitz is Paige’s anker, haar reddingsboei, maar boven alles is Fitz gewoon een heerlijk personage. Hun scènes met, en over, elkaar zijn veelomvattend, ze zijn innemend, geestig, vertrouwd en ongemakkelijk. De altijd twijfelende Paige en de stabiele Fitz vullen elkaar, in al hun verschillen, heel mooi aan.

Hoe dan ook van Kara Mcdowell is lief, soms grappig maar vooral raak, dramatisch en over de top, en ik voelde elk woord en vond het geweldig. Dit prachtige boek met een einde dat uitstekend bij het verhaal past, krijgt 5 sterren van mij.

★★★★★
Titel: Hoe dan ook | Originele titel: One way or another | Auteur: Kara Mcdowell | Uitgeverij Moon | Categorie: young-adult boeken | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789048858453 | Verkrijgbaar sinds: 10-11-2020 | Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie: 08-01-2021 | Prijs: €19.99, luisterboek €12.99 en e-book €9.99 | Bestellen