Schaduwbroer

Recensie Schaduwbroer door Pierre Peeters:
Alec, een professioneel freediver, overlijdt tijdens zijn laatste reis in Japan. Zijn zus Hebe, met wie hij een heel goede band had, kan niet anders dan hem achternareizen en moet uitzoeken waar, waarom en in welke omstandigheden Alec is overleden. Dit zal zowel haar gemoedsrust als die van haar ouders ten goede komen.

Haar broer was een wereldreiziger en Hebe ging haar broer bij elke reis uitzwaaien en Alec liet een ansichtkaart met een boodschap voor Hebe achter: dit waren hun rituelen! Ook nu weer, maar deze kaart is het laatste geschrift dat Alec nalaat en de geschreven mysterieuze boodschap is niets meer of minder dan een spoor naar zijn dood!

Hebe ontrafelt beetje bij beetje Alec’s reisroute en de genomen weg naar zijn definitieve en geliefde rustplaats! Zal Hebe de volledige waarheid kunnen achterhalen? Zal zij zich staande kunnen houden in het bruisende Tokio? Zal zij zich kunnen losmaken uit haar vertrouwde bestaan? Zal zij…

Tot ik Schaduwbroer las had ik nog nooit ven freediven gehoord en de auteur beschrijft deze vorm van duiken zonder zuurstoffles naar ongekende dieptes met heel veel passie en kennis.

Dat Iris Hannema een verleden heeft als reisjournalist, blijkt uit dit debuut. Vol verve beschrijft zij het bruisende Tokio en het eiland Ishigaki. De gevoerde gesprekken van Hebe met al dan niet toevallige personages, bewoners, passanten en haar observaties leiden naar interessante weetjes over hun cultuur, hun leefwereld, hun levensstijl, hun eetgewoonten, hun professionaliteit, hun vrijetijdsbeleving, hun… Dit alles kan zo in een toeristische uitgave geplaatst worden.

Ik ben enthousiast door het feit dat de auteur dit boek gebruikt om via Hebe de lezer onder te dompelen in een zoektocht, een zoektocht naar jezelf, waarbij je leert jezelf beter te kennen en te doorgronden; je ontdekt voor- en nadelen van alleen reizen; je maakt je los uit de vertrouwde omgeving; je leert opkomen voor jezelf; je leert dat jij iets betekent als persoon, je leert moeilijke levenskeuzes maken; je durft je eindelijk af te zetten tegen zogenaamde soulmates, vrienden en vriendinnen; je durft…

Voor de doelgroep 15+  is dit boek een opstap naar antwoorden voor problemen die deel uitmaken van hun leefwereld. De thema’s die in dit boek sterk benaderd worden, zijn: broer-zus relaties, reizen, vertrouwen, vriendschap en relaties, het zijn onderwerpen die zeker bij de jong volwassene leven. Naar mijn gevoel is het hoofdthema, het traject van rouwverwerking over paden van angst, wanhoop en vertrouwen. Afscheid nemen van een familielid, van een vriend, van een soulmate, van een… is altijd moeilijk, maar zeker op deze leeftijd. Dit boek kan daar een opening, een oplossing toe zijn.

Bijna elk hoofdstuk begint met een spreuk van Alec aan Hebe, met vermelding van datum en plaats. Achter deze spreuken zit meer dan we denken en dat wordt pas duidelijk na de dood van Alec. De quotes zijn een mogelijkheid om te gaan nadenken, te overpeinzen, een discussie op gang te brengen, te filosoferen, te… over de diepere betekenis van geschreven woorden en zinnen.

Wat mij een erg geniale vondst leek, is het laten stukgaan van de gsm van Hebe bij haar afreis naar Japan. Het feit dat de auteur afziet van de aanschaf van een nieuw mobieltje, is een leuk gegeven. Het laat ons als lezer even stilstaan bij het feit dat we constant bereikbaar, constant actief willen zijn op o.a. social media ten koste van al het moois om ons heen. Onbewust begin je hierover na te denken en moet je concluderen dat gsm en aanverwante zaken ons leven heel sterk beheersen ten koste van heel wat levenskwaliteit!

De auteur heeft een heel vlotte, interessante en beschrijvende schrijfstijl. Ze heeft een mooi taalgevoel en de vele metaforen dragen bij tot een fijne leeservaring.

Het boek is in wezen bestemd voor de leeftijdscategorie 15+, maar ik ben heel zeker dat volwassenen veel voldoening uit dit boek kunnen halen. Deze uitgave is een aanrader voor liefhebbers van het land van de rijzende zon: Japan!
De cover is erg aantrekkelijk in typische kleuren en vormen die we kennen van Japanse prenten, in casu omslaande golven. Op het binnenschutblad staan dan twee kraanvogels, de eerste in het wit en de tweede in het zwart.

Ik waardeer dit bijzondere reisverhaal met een lange tocht door een intense rouwverwerking graag met vier en halve sterren.
★★★★
Titel: Schaduwbroer | Leesfragment | Auteur: Iris Hannema | Uitgeverij LeopoldKinderboeken.nl | Categorie: Young adult boeken  | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 256 pagina’s | ISBN13: 9789025879433 | Verkrijgbaar sinds: 12-09-2020 | Recensent: Pierre Peeters | Datum recensie: 12-12-2020 | Prijs: €17.99 en e-book €11.99 | Bestellen